V nedeľu pred štartom etapy Tour de France 2025 prežili v tíme Cofidis nepríjmený šok. Keď ráno prišli mechanici ki kamiónu v ktorom skladujú všetko vybavenie, zistili, že v noci ho vykradli.
Zlodeji si odniesli 11 bicyklov. Hodnotu škody odhaduje Cofidis na 145-tisíc eur.
Horšie bolo, že tím mal problémy pretekárom pripraviť bicykle, aby mohli pokračovať na Tour.
Napríklad Benjamin Thomas mal ako líder vrchárskej klasifikácie pripravený bicykel vo farbách svojho dresu. Tento bicykel však zmizol tiež.
Na Tour majú aj 40 bicyklov
Cyklistické tímy vozia na Tour drahé vybavenie v hodnote stoviek tisíc eur a každý rok sa opakujú prípady, kedy im odcuzdia nejaké vybavenie. Pred rokom zmizli bicykle tímu TotalEnergies.
Vlani pred klasikou Miláno - San Remo sa tímu Bahrain podarilo krádeži len náhodou predísť, keď zlodejov takmer prichytili.
Cyklistické tímy vozia na Tour desiatky bicyklov. Napríklad len vlaňajší víťaz Tadej Pogačar má k dispozícii 11 cestných bicyklov a 4 na časovku. Tím Intermarché má pre ôsmich pretekárov celkovo 25 cestných bicyklov, 16 časovkárskych a 130 párov kolies.
Tím a samotní pretekári si volia rôzne rámy ale aj vybavenie na bicykloch vzhľadom na rôzne etapy a rôzne podmienky. Napríklad iný rám a iné kolesá budú mať cyklisti na rovinatej etape, ktorá bude rýchla a iné v náročnej horskej.
Najlacnejší vyjde menej ako 10-tisíc
Koľko stojí bicykel, na ktorom jazdia profesionáli na Tour de France?
Rozpätie sa vo všeobecnosti pohybuje od 8do 15-tisíc eur. Vrchná hranica konkrétnych bicyklov je takmer neobmedzená, pretože tí najlepší majú na svojich modeloch drahšie komponenty ako napríklad keramické ložiská.
Niektoré komponenty si zase tímy nechávajú urobiť na mieru, prípadne im ich už tlačia priamo v 3D tlačiarni, čo tiež celkovú cenu zvyšuje.
Najlacnejší bicykel v pelotóne má tím Decathlon AG2R La Mondiale. Ide priamo o subbrand Decathlonu – Van Rysel. Model RCR-R v takmer identickej špecifikácii ako majú pretekári na Tour sa dá kúpiť za 8000 eur.
A kto jazdí na najdrahšom bicykli? Je to tím UAE Emirates. Colnago Y1RS, ktoré používa tím na rýchlejšie rovinaté etapy, stojí približne 18-tisíc eur.
Model, na ktorom jazdí aktuálny šampión Tadej Pogačar, je ešte o pár tisíc drahší.
Je to aj tým, že niektoré komponenty sa nedajú kúpiť priamo od Colnaga a ďalšie má Pogačar vyrobené v 3D tlačiarni na mieru. Ako napríklad sedlo.
Reálnu cenu Pogačarovho bicykla odhaduje portál cyclingnews na 20-tisíc eur. To už je suma, za ktorú sa dá kúpiť nové auto, hoci by sa váš výber zúžil na modely nižšej triedy ako Škoda Fabia či Dacia Sandero. Stále je to nepomerne zložitejší výrobok v porovnaní s bicyklom.
Najrýchlejší bicykel na svete
Pri bicykloch to však nie je to najdrahšie, čo si môžete zadovážiť. Toto poradie platí iba v kategórii cestných modelov, na ktorých jazdia cyklisti v bežných etapách.
Na vrchole rebríčka je časovkársky špeciál Pinarello Bolide F.
Tento model predáva taliansky výrobca s titulom najrýchlejší bicykel na svete.
Má na to plné právo, pretože na ňom Filippo Ganna prekonal svetový rekord v hodinovke (56,792 km).
Samotný karbónový rám stojí 12 500 eur (30-tisíc s časovkárskymi nástavcami vytlačenými v 3D tlačiarni). S plným vybavením, v akom na ňom jazdí bývalý majster sveta Ganna, vyjde na približne 45-tisíc eur.
To je suma, za ktorú sa dá kúpiť na Slovensku chata či byt v menšom meste.