Športové úspechy sú pominuteľné a po skončení kariéry sa aj zo šampiónov stávajú bežní ľudia, ktorí sa musia živiť vlastnými rukami. Peter a Martin Velitsovci tušili, že zárobky z cyklistiky im nevystačia na to, aby si po kariére mohli už len užívať. V najlepších cyklistických rokoch sa pustili do podnikania.
Od nuly sa im podarilo vybudovať firmu, svoje výrobky predávajú vo viac ako 80 krajinách na svete a obrat firmy pred pár rokmi sa blížil k 4 miliónom eur.
Inšpirácia z rodinného biznisu
Velitsovci svoj biznis spustili už v roku 2012, teda ešte počas aktívnej kariéry. Od začiatku mali jasnú víziu. Priniesť kvalitné, funkčné oblečenie pre cyklistov, ktorí chcú dobre vyzerať, aj keď si sadnú na kávu a nechcú mať na oblečení rôzne nápisy či grafické prvky. Znie to jednoducho.
Chceli vytvoriť prémiové oblečenie aj s dôrazom na udržateľnosť a s čo najmenším dopadom na životné prostredie.
Nazvali ho Isadore Apparel.
„Chceli sme vyskúšať niečo nové – zistiť, aké je to podnikať a čo všetko podnikanie zahŕňa. Naši rodičia vlastnili cyklistickú predajňu, rodinný obchod, takže sme už mali predstavu o tom, čo znamená viesť vlastný biznis a byť odkázaný sám na seba,“ začína svoje rozprávanie Peter Velits.
„S bratom sme však vždy mali chuť vytvoriť niečo vlastné – nejaký biznis, značku, spoločnosť. Dlho sme ale netušili, čo by to malo byť. Mali sme veľa nápadov a možností, no až keď sme sa na to pozreli pragmaticky, začali sme uvažovať nad tým, čo naozaj vieme a v čom by sme mohli byť dobrí.
Rozhodli sme sa pre oblečenie, pretože sme presne vedeli, ako má kvalitný cyklistický dres sedieť a akú funkciu plniť – to sme považovali za našu silnú stránku. Postupne sme si však uvedomili, že samotný biznis je omnoho zložitejší, než sme si na začiatku mysleli,“ odôvodňuje ich rozhodnutie začať s podnikaním.
Premeniť myšlienku na realitu je však dlhá cesta. Navyše počas aktívnej kariéry nemalo možnosť naplno sa tomu venovať a projekt pripravovali postupne. „Trvalo nám niekoľko mesiacov, kým sme sa dostali do štádia, že sme mohli reálne začať pracovať na firme,“ priblížil nám ich štart v podnikaní.
Velitsovci začínali ako malá firma. Najskôr do nej boli zapojení len Martin s Petrom, potom sa pridala rodina a postupne tím rástol.
„Dizajny, strihy a fity mal hlavne na starosti Martin – všetko reálne vznikalo vďaka jeho práci a skúsenostiam,“ pokračuje v rozprávaní víťaz Tour of Oman z roku 2012.
„Nebolo to tak, že by sme si pripisovali zásluhy alebo budovali značku len na základe našich mien. V začiatkoch som ja riadil zvyšok firmy, zatiaľ čo Martin sa venoval produktu. S rozrastaním firmy sa pridávali noví ľudia a talenty, ktorí posúvali spoločnosť do podoby, v akej ju poznáme dnes.“
Malý trh, veľký význam
Isadore Apparel exportuje svoje výrobky do vyše 80 krajín sveta a jej kamennú predajňu nájdete v Bratislave. „Slovenský trh patrí medzi naše najdôležitejšie. Aj keď ide o relatívne malý trh, jeho význam pre nás postupne rástol.
Spočiatku sme predpokladali, že u nás nebude možné osloviť väčšie množstvo zákazníkov, no ukázalo sa, že cyklistická kultúra na Slovensku je veľmi živá a ľudia sú ochotní zaplatiť viac, pokiaľ dostanú produkt, ktorý spĺňa ich očakávania v kvalite a funkčnosti,“ hovorí.
„To, čo sme spočiatku vnímali ako obmedzenie, sa premenilo na výhodu – zákazníci si vážia prémiovú hodnotu a sú lojálni. Aj preto je slovenský trh dnes pre nás druhým najsilnejším, hneď po nemeckom, a sme s ním veľmi spokojní.“
Avšak, ktorý trh ich najhodnotnejším? „Nemecko je pre nás najväčším trhom. Ak však berieme do úvahy veľkosť populácie, Slovensko patrí medzi naše najsilnejšie trhy. Pôvodne sme predpokladali, že jeho potenciál sa rýchlo vyčerpá, no ukázalo sa, že záujem stále rastie.
Zákazníci sa k nám pravidelne vracajú každú sezónu a zároveň pribúdajú noví, čo vnímame ako veľmi pozitívny a povzbudzujúci signál,“ pokračuje Peter Velits.
Energetická kríza zmenila pravidlá hry
Na ich výrobkoch je značka Made in EU a v prvých rokoch bol podiel výroby na Slovensku veľký. Pôvodne šili v Makyte Púchov.
Prišla však energetická kríza a partneri Velitsovcom nedokázali presne povedať, aká bude výrobná cena produktu a ako sa bude situácia vyvíjať.
„Už skôr sme začali spolupracovať aj s ďalšími dodávateľmi, ktorí postupne prevzali časť výroby. Zistili sme, že nie je rozumné spoliehať sa len na jedného partnera, hoci spolupráca s Makytou bola pohodlná a logisticky jednoduchá.
Dnes máme produkciu rozdelenú medzi viacerých partnerov – v Litve, ďalších pobaltských krajinách, Portugalsku či Taliansku. Všetko pritom zostáva v rámci Európskej únie, čo nám umožňuje zachovať vysokú kvalitu aj udržateľnosť našich produktov,“ objasnil 6-násobný absolvent Tour de France.
Veľa firiem s cyklistickým oblečením má výrobu v Ázii pre nižšie náklady. Produkty potom do Európy dovážajú. To však nebola cesta, ktorou bratia chceli ísť.
„Prinieslo by to aj nevýhody – stratili by sme flexibilitu, keďže všetko by muselo byť detailne naplánované a fungovať na veľmi vysokej úrovni. Najzásadnejšie však je, že by sme prišli o to, čo považujeme za kľúčové – lokálnosť.
Práve lokálna výroba nám dáva možnosť rýchlo reagovať a prispôsobovať sa potrebám trhu, čo je pre nás neoceniteľná výhoda.“
Ako konsolidačné balíky ovplyvňujú podnikanie
Vláda Slovenska zatiaľ predstavila jej občanom tri konsolidačné balíky. Podľa slov podnikateľov, niektoré zákony im sťažujú biznis. „Podnikáme na Slovensku, a preto máme k nemu prirodzený vzťah. Zmeny, ktoré sa tu dejú, cítime a reflektujeme ich.
Samozrejme, každý by si prial jednoduchšie podnikateľské podmienky, no nie je pravda, že by zjednodušenie automaticky prinieslo okamžité obrovské zisky,“ vyjadril svoj názor Peter Velits a pokračuje.
„V praxi by to znamenalo možnosť zamestnať viac ľudí, rozšíriť výrobnú líniu a rýchlejšie rásť. Zjednodušenie podnikania by nám pomohlo zvýšiť konkurencieschopnosť voči zahraničiu.
Dnes to však tak nie je a podnikateľ má pri stole obmedzené možnosti – môže sa len prispôsobiť aktuálnym podmienkam a dúfať, že budúcnosť prinesie zmenu,“ vraví.
Štát zaviedol transakčnú daň, zvýšil odvody, DPH. Náklady sa prirodzene premietajú do ceny.