reklama
1. október 2025 o 07:00

Na desaťročie má tri milióny. Chceme patriť medzi najhodnotnejšie značky, tvrdí majiteľ BC Prievidza

Mecenáši - seriál denníka Šport o ľuďoch, ktorí financujú slovenský šport.

Miroslav Antol

redaktor

Ján Müller roky podporoval basketbalovú mládež na Hornej Nitre, stal sa však už aj stopercentným vlastníkom BC Prievidza.
Ján Müller roky podporoval basketbalovú mládež na Hornej Nitre, stal sa však už aj stopercentným vlastníkom BC Prievidza. (zdroj: archív Jána Müllera)
Písmo: |

Má jasnú víziu, dar reči a neodškriepiteľnú charizmu. Stal sa mimoriadne úspešným na finančnom poli a svojimi vedomosťami a manažérskymi skúsenosťami by rád pomohol aj v športovom odvetví. Roky podporuje basketbalovú mládež na Hornej Nitre, ale v tomto roku si ako stopercentný vlastník vzal pod svoje krídla aj seniorský tím BC Prievidza. „Ak sa podaria dosiahnuť ciele, ktoré som si vytýčil s BC Prievidza, akadémiou a slovenskými reprezentáciami, bude to „majsterštik“,“ povedal zvučným a sebavedomým tónom v obsahovo bohatej debate, ktorá značne presiahla možnosti novinovej strany, väčšinový majiteľ finančného holdingu PARTNERS GROUP SK JÁN MÜLLER.

Bez riadenia a disciplíny to nejde

Kedy ste začali s podporou basketbalu v Prievidzi?

„V roku 2017. Presvedčil ma o tom predseda správnej rady prievidzskej akadémie Marek Bulík, môj bývalý spoluhráč a spolužiak, ktorý mi predstavil ich víziu a snahu robiť veci dobre. Požiadal ma o pomoc a odvtedy ich podporujem. Najskôr ekonomicky, neskôr som sa postupne začal viac a viac zapájať aj do samotnej problematiky.“

Dávali ste financie do mládeže, ale nedávno ste sa rozhodli upriamiť pozornosť aj na seniorský tím BC Prievidza. Prečo?

reklama

„Nepoznám žiadnu organizáciu, ktorá by bola dlhodobo úspešná bez správneho manažmentu a riadenia. Zároveň nepoznám ľudí, ktorí sú úspešní bez toho, aby boli disciplinovaní. V momente, keď som sa rozhodol prispievať väčšími finančnými prostriedkami, som si uvedomil, že mládeži môžem pomôcť aj manažérsky.

Čím viac som do problematiky prenikal, tým viac som vnímal, že nie je správne, ak mužská zložka nespolupracuje s mládežníckou. V minulosti tam dokonca pretrvávali napäté vzťahy. Ak chceme vychovávať budúcich profesionálnych hráčov a reprezentantov, musí byť pomyselná pyramída kompletná. S jasnou a zrozumiteľnou víziou, spoločnou identitou, rovnakým názvom, logom…

Aj preto sme akadémiu premenovali na BC Prievidza Academy, aby sa mládežníci dokázali jasne identifikovať s prvým tímom. Po mojom vstupe do akadémie sa v septembri 2023, prvýkrát za 70 rokov histórie, stalo, že mládežnícky tím cestoval letecky na zahraničný turnaj. Konkrétne do Kaunasu, kde chlapci uspeli a turnaj vyhrali. Odvtedy boli prievidzské mládežnícke tímy už na mnohých zahraničných turnajoch. Hrali proti Barcelone, Realu Madrid, Žalgirisu Kaunas, Partizanu Belehrad, porazili Crvenu Zvezdu, Albu Berlín, vyhrali turnaje v Čechách, v Poľsku, v Maďarsku, v Nemecku, v Taliansku, v Španielsku.

reklama

Dokonca ročník 2011, ako doteraz jediný slovenský mládežnícky tím, vyhral Európsku mládežnícku ligu EYBL. Len vďaka ťažkým zápasom sa môžu posúvať a zlepšovať. Predovšetkým ročník 2012 má medzinárodnú kvalitu, je to však nová generácia a na tú si musíme osem až desať rokov počkať.“

V hľadisku prievidzskej haly sa Ján Müller cíti výborne. Šport mu prináša emócie, aké v biznise nezažíva.
V hľadisku prievidzskej haly sa Ján Müller cíti výborne. Šport mu prináša emócie, aké v biznise nezažíva. (zdroj: archív Jána Müllera)

Čo pre vás znamená možnosť byť na čele jedného z najpopulárnejších a najúspešnejších basketbalových klubov u nás?

„Pokiaľ ide o seniorský tím, najprv som bol oslovený na finančnú podporu, ako potenciálny sponzor. Bez funkčného systému by však bol môj finančný príspevok, ako to nazývam, iba „polievanie púšte“. Preto som sa začal zaujímať o fungovanie ekonomiky, o príjmy, o to, ako sa získavajú peniaze v mužskom basketbale a aká je štruktúra financovania.

Vtedy som pochopil, že marketingová stránka je úplne zanedbaná – najmä v oblasti „fan experience“, viditeľnosti pre partnerov a sponzorov. V tomto smere je pre mňa vzor Žalgiris Kaunas. Mesto má 300-tisíc obyvateľov a do vypredanej arény sa zmestí 15-tisíc divákov, čo je päť percent obyvateľstva. Prievidza má 42-tisíc obyvateľov, takže ak v Prievidzi bude chodiť na zápasy 2500 divákov, dosiahneme úroveň Žalgirisu.

reklama

Ambícia je prilákať čo najviac rodín s deťmi, pretože fanúšikovstvo sa buduje do 14. roku veku. Štúdie zároveň ukazujú, že ženy sú lojálnejšie fanúšičky ako muži. Menej im záleží na výsledku a viac na zábave, zároveň kupujú viac merchu. Ak budú chodiť aj deti, zvyšuje to šance, že začnú navštevovať našu akadémiu.

Chceme tiež, aby bol klub zaujímavý pre médiá a potenciálnych partnerov. Moja prvá investícia bola kúpa LED panelov v hodnote 80-tisíc eur. Prievidza začala vďaka tomu predávať viac reklamnej plochy, zvýšili sa tržby, klub si mohol dovoliť kvalitnejších hráčov, výsledky sa zlepšovali a návštevnosť rástla. Následne mi bývalí majitelia ponúkli partnerstvo a po vzájomných diskusiách to skončilo tak, že som prevzal 100 percent klubu.“

Pravidelne chcú hrať Európu a mať medzinárodnú hodnotu. Ešte sa nestalo, že by si klub na seba zarobil, hovorí majiteľ DAC
Súvisiaci článok
Pravidelne chcú hrať Európu a mať medzinárodnú hodnotu. Ešte sa nestalo, že by si klub na seba zarobil, hovorí majiteľ DAC

Medzinárodne uznávaná organizácia

reklama

S akými víziami ste sa stali stopercentným majiteľom BC Prievidza?

„Naša vízia je komplexná a týka sa nielen mužského tímu BC Prievidza, ale celej organizácie, vrátane ženskej zložky. Cieľ je vytvoriť čo najlepšie profesionálne podmienky pre výchovu a rozvoj hráčov a hráčok.

Chceme, aby sa akadémia stala medzinárodne známou a uznávanou, s kvalitným zázemím a profesionálnym prostredím, aby sme vychovávali hráčov pre seniorské mužstvo aj pre mládežnícke reprezentácie. S áčkom chceme pravidelne bojovať o najvyššie priečky, byť medzinárodne uznávaná organizácia a do desiatich rokov patriť medzi päť až sedem najhodnotnejších športových značiek na Slovensku.“

Ján Müller je úspešný na finančnom poli, teraz by rád odovzdal svoje manažérske skúsenosti v prospech basketbalu.
Ján Müller je úspešný na finančnom poli, teraz by rád odovzdal svoje manažérske skúsenosti v prospech basketbalu. (zdroj: archív Jána Müllera)

Ste investor a vlastníctvo športového klubu na Slovensku nie je investícia. Musí to mať iný, hlbší význam. Ako je to vo vašom prípade, aké sú vaše vyššie princípy?

reklama

„Vlastniť basketbalový klub je čistý výdavok – výsledovka to jasne ukazuje. Môj cieľ je však vybudovať systém, ktorý bude dlhodobo udržateľný aj bez mojej priamej prítomnosti. Sme iba na začiatku cesty. Som športovec, fanúšik a milujem basketbal. Vnímam ho na Slovensku ako start-up s obrovským potenciálom rozvoja.“

Je pravda, že máte pripravený konkrétny finančný balík na určité časové obdobie?

„Mentálne som si vyčlenil balík vo výške 3 milióny eur na najbližších desať rokov, ktoré sú určené na podporu prievidzského basketbalu.“

V rozhovore sa dočítate

  • Čo je typický slovenský problém?

  • Prečo prídu legionári hrať do Prievidze?

  • Ktoré heslá z finančníctva platia aj v športe?

  • Čo môže človek získať do života zo športu?

  • Ako vznikol nový maskot Prievidze Baník Jano?

reklama

Ambície verzus rešpekt

Spomenuli ste, že chcete ustáliť Prievidzu aj v Európe. Čo je na to potrebné?

„Ak chceme etablovať značku BC Prievidza aj na medzinárodnej úrovni, musíme na nej predovšetkým pôsobiť – od kategórie U11 až po seniorov. Každý zahraničný úspech je urýchľovač etablovania sa v Európe. To sa nám postupne darí – po desaťročnom vákuu sme opäť súčasť európskych súťaží pod hlavičkou FIBA, tento rok už druhýkrát za sebou. Naša ambícia je hrať európske súťaže pravidelne a rovnako posúvať aj akadémiu.“

Prievidžania môžu v tejto sezóne získať titul po desiatich rokoch, vy máte pripravenú víziu na desať rokov. Úsmevná náhoda?

Tento článok je súčasťou prémiového obsahu.

Predplaťte si printovú verziu denníka Šport a získate online prístup k exkluzívnym článkom ZADARMO!

Nový newsletter

Dostávajte výber najdôležitejších správ. Zapnite si odber newslettra Štart.

Prémiový obsah

Ján Müller roky podporoval basketbalovú mládež na Hornej Nitre, stal sa však už aj stopercentným vlastníkom BC Prievidza.

Na desaťročie má tri milióny. Chceme patriť medzi najhodnotnejšie značky, tvrdí majiteľ BC Prievidza

Mecenáši - seriál denníka Šport o ľuďoch, ktorí financujú slovenský šport.

Ján Greguš ml. žije a trénuje v Las Vegas.
Dominik Greif

V závere by si najradšej vytrhal vlasy. Greif zažil zápas ako brankárski velikáni

Slovenský brankár má za sebou štart v Ligue 1 ako z ríše snov.

Gábor Király na košickom štadióne.

Preslávil sa nielen teplákmi. Boli o číslo väčšie a ročne som spotreboval 15 - 20, vraví slávny brankár

Dialóg na víkend s Gáborom Királym, bývalým maďarským reprezentantom.

reklama
reklama
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu