Lietanie je pre ľudí synonymom slobody a voľnosti. V oblakoch nie sú obmedzenia a svet pod sebou máte ako na dlani. Ak sa k tomu pridá lietanie nad údoliami a hrebeňmi Álp, môže to byť krásna predstava. Vznášať sa nad majestátnymi hrebeňmi a malebnými údoliami. Svet pre romantikov.
Práve v Alpách sa o pár dní začne súťaž, ktorá je netradičná a svojim spôsobom extrémna. Volá sa X-Alps.
Tridsaťpäť účasníkov vyštartuje s cieľom prejsť hrebeň Álp len vlastnými silami. Vyše 1200 kilometrov z Kitzbühlu okolo Mont Blancu a späť do Zell am See. Pešo alebo s padákom.
Je to riadny adrenalín. Po šiestich rokoch je na štarte tohto netradičného dobrodružstva opäť Slovák. Juraj Koreň.
Už nechce skončiť zomletý
Pred šiestimi rokmi na X-Alps zažil premiéru. Vtedy obsadil 17. priečku, čo je na nováčika výborný výkon. Nebolo to nič ľahké. Na konci mal úpal, kožu spálenú od slnka a bol celkom vysilený. Teraz ide do tohto dobrodružstva opäť.
“Druhýkrát to bude lepšie. Viem, čo ma čaká. Lepšie som sa na to pripravil. Nie je to úplné bláznovstvo,” vraví 33-ročný Koreň.
S padákom lieta od od šiestich rokov. Súťaží od sedemnástich. Okrem toho vyznáva expedičné lietanie. Napríklad v Himalájach absolvoval až 151 km dlhý let. S padákom lietal aj v Antarktíde. V minulosti vyhral súťaž X-berg v Juhoafrickej republike. Na Slovensku patrí v paraglajdingu k absolútnej špičke.
“Bude to úmorné a budem si celý čas priať, aby to už skončilo, ale teším sa na to. Práve vďaka skúsenosti z roku 2019 viem ako sa na to pripraviť.
Mal som možnosť si to vyskúšať a zobral som si ponaučenie. Pripravoval som sa tak, aby som nebol na totálku zomletý a unavený,” vraví.
Mnohí si preteky mýlia s Tour
Čo je vlastne súťaž X-Alps?
Súťaží sa v disciplíne hike and fly, čo sa môže preložiť ako turistika a lietanie. Alpy musia pretekári prejsť vlastnými silami. Dvakrát.
“Celý čas buď ja niesiem padák, alebo padák nesie mňa. Nemôžem použiť žiadne tunely, lanovky, kolobežky ani bicykel. Nemôžem si trasu inak uľahčiť,” vraví.
Preteky nie sú rozdelené na etapy. Trasa je však definovaná otočnými bodmi. To sú miesta okolo ktorých musí pretekár prejsť. Je to podobné ako pri slalome v lyžovaní.
“Ľudia si tieto preteky mýlia s Tour de France, ale nie je to tak, že každý deň musíme prejsť iba určitú vzdialenosť. Kde večer skončíš, na druhý deň začínaš.
Ak je niekto každý deň rýchlejší, stále svoj rozdiel zvyšuje a na konci to môže byť aj 200 – 300 kilometrov,” vysvetľuje.
Pretekári majú povinný neprerušený oddych 7 hodín v časovom okne medzi 21.00 - 6.00 h. V priebehu dňa platí, že lietať môžu iba od východu do západu slnka. Ráno sa dá začať najskôr o štvrtej a večer sa dá šliapať najneskôr do jedenástej.
Každý pretekár má aj žolíka.
“Jednu noc môžete pokračovať, ale len pešo. Druhého žolíka získa víťaz prológu. Lenže málokto ho aj využije, alebo aj keď ho niekto využije, nejde celú noc.
Je náročné 12 dní sa mordovať. Únava sa stupňuje. Kto v noci neoddychuje, vo vzduchu zaspáva,” opisuje slovenský paraglajdista.
Tí, čo night pass využijú, väčšinou pokračujú len niekoľko hodín, aby sa dostali, čo najďalej alebo prešli kritické miesto a ráno mali lepšiu možnosť hneď letieť.
Za deň horúčavy aj mráz
Platí jednoduchá matematika. Vo vzduchu je pretekár vždy rýchlejší. Oplatí sa skôr letieť ako kráčať.
V povinnej výbave musí mať Koreň okrem padáku, záložného padáku, sedačky a prilby aj GPS prístroj a telefón. K tomu mu niekedy v batohu pribudne náhradné oblečenie či strava.
Každý pretekár má aj svoj podporný tím, ktorý mu môže vynášať práve oblečenie, náhradné batérie, jedlo a vodu. Hmotnosť výstroja, ktorý si Koreň so sebou nesie, sa pohybuje v rozpätí 6 až 12 kíl.
Čím sú tieto preteky špecifické? Extrémami, ktoré pretekár za deň zažije. Stačí len teplotný.
“Cez deň býva v údoliach aj vyše 30 stupňov Celzia. Dokonca v roku 2019 sme zažili 42 stupňov, to bolo vo výške asi 300 metrov. No v nadmorskej výške 4500 metrov je pocitová teplota mínus 5 stupňov,” vraví. Teplotný rozdiel 35 až 40 stupňov je obrovský.
Okrem toho sú pretekári od rána do večera neustále v pohybe. Buď lietajú alebo šliapu. “Denne spálim okolo 6-tisíc kalórií,” vraví. To je výdaj priemerného človeka za 2 až 3 dni.
Denne sa snaží prekonať vzdušnou čiarou aspoň 100 kilometrov. “To znamená našliapať minimálne dve až tritisíc výškových metrov. Niektorí zvládnu aj päťtisíc.
Zoberte si, že zo Chamounix na Mont Blanc to je 3800 výškových metrov. A niektorí absolvujú za deň aj väčšie prevýšenie,” vysvetľuje.
“Cítim sa však v dobrej forme. Pred šiestimi rokmi som mal 68 kíl pri výške 183 cm. Ťažká podváha. Bol som strašne vychudnutý. Teraz som nabral viac svalov, dlhšie vydržím.”
Na zmeny počasia je lepšie pripravený
Na X-Alps platí, že sa lieta aj v počasí, kedy aj vtáky len kráčajú. Teda keď počasie nie je priaznivé. Ako za týchto okolností bojuje so strachom?
“Jedna vec je strach a druhá počasie. Winston Churchill povedal, že strach je reakcia, ale odvaha je rozhodnutie. Strach cíti každý z nás a je to prirodzené.
Cítime ho vtedy, keď niečomu nerozumieme alebo je to pre nás neznáme, nové. Keď sa v tréningu vystavujete týmto situáciám, postupne si latku zvyšujete,” hovorí Koreň.
Veľmi dôležité je počasie a pretekári musia detailne sledovať predpoveď. Snažia sa byť vo vzduchu za každých okolností.
“Veľakrát žartujeme, keď sa niekto pýta: Aké bolo počasie? Nebolo preletovo, ale X-alpovo. Znamená to, že sa lieta aj vtedy, keď prší alebo duje silný vietor.
Pred šiestimi rokmi to bolo pre mňa veľkou neznámou, ale som sa aj v tomto ohľade posunul. Nie, že by som to ovládal, ale mám pocit, že veľa vecí viem odhadnúť a som lepšie pripravený.
Mám aj plán A, aj B, C, D. Potom aj faktor strachu odpadne,” vraví.
Pred pár dňami sa objavili správy, že čínsky paraglajdista nedobrovoľne vyletel takmer na úroveň Mt. Everestu.
Koreň je prekvapený, aký ohlas to malo, pretože to nebolo nič výnimočné.
“Vtiahla ho búrka. Dá sa to zažiť aj v našich končinách. Búrka je vlastne prerastený stúpavý prúd, ktorý je príliš silný, aby sa z neho človek dostal.
Ak vás zdrapne, už vás nepustí. Nie je to nič neobvyklé. Sám som bol vo výške 7125 metrov. A mám kamarátov, ktorí boli aj vo výške 8500. A leteli tam plánovane, no nikoho to nezaujímalo,” vraví.
Prekvapuje ho, že práve tento prípad zaujal verejnosť.
Čaká pekelne rýchle tempo
Za šesť rokov sa aj paraglajding výrazne posunul. Čo ponúkne X-Alps tento rok?
“V posledných edíciách sa lietalo v šialenom počasí. Bude to pekelne rýchle a drsné,” myslí si.
Absolútnou hviezdou tohto športu je Švajčiar Christian Mauer. Vyhral všetky podujatia X-Alps od roku 2009. Bolo ich osem. Bol by šok, ak by nezvíťazil aj tento rok.
“Na X-Alps platí, že sa súťaží o druhé miesto,” smeje sa Koreň. “Je ako Michael Schumacher svojho času vo formule 1. Naposledy prišiel s novou taktikou a lietaním v oveľa silnejšom vetre,” doplnil.
Preteky X-Alps štartujú prológom 12. júna. Výsledok? Slovenský pretekár sa naň nezameriava.
“Chcem si to užiť. Beriem to ako výzvu pretekonať tú vzdialenosť. Výnimočné je len to, že sme sa na tieto preteky dostali, už to je veľký úspech,” doplnil.