reklama
16. júl 2025 o 11:31

Zákulisie EURO U21: Ako sa v Žiline tvorila futbalová atmosféra

Ladislav Duda mal pod palcom marketing, médiá aj vizuálnu identitu štadióna.

Filip Pollák

Redakcia

Koláž: Ladislav Duda / Štadión MŠK Žilina počas ME do 21 rokov Koláž: Ladislav Duda / Štadión MŠK Žilina počas ME do 21 rokov (zdroj: Archív Ladislava Dudu)
Písmo: |

Futbal svetovej úrovne nie je len o hráčoch, tréneroch či realizačných tímoch. Pri organizácii veľkých turnajov, akým boli aj tohtoročné majstrovstvá Európy hráčov do 21 rokov, pracujú stovky ľudí, ktorí sú síce neviditeľní pre kamery, no nepostrádateľní pre hladký priebeh podujatia.

Jedným z nich bol aj Ladislav Duda, ktorý pôsobil na žilinskom štadióne ako Venue Marketing Manažér.

„Pôvodne som mal pracovať v pozícii Team Services, ktorá sa týka najmä športovej spolupráce s jednotlivými tímami. No UEFA musela skresať rozpočet a niektoré pozície zrušiť. Nakoniec som dostal zodpovednosť za médiá a marketing na štadióne v Žiline,“ vysvetľuje Duda.

Skúsenosti rozhodujú

Pre niekoho vysnívaná práca, no dostať sa k nej vôbec nie je jednoduché. Duda má za sebou bohaté skúsenosti s organizáciou medzinárodných stretnutí, mládežníckych turnajov či sústredení pre profesionálne kluby.

Pre UEFA nepracoval po prvý raz. „Ako pred každým turnajom, aj teraz sme sa pripravovali s dostatočným predstihom. Mali sme niekoľko školení priamo od UEFA, každé trvalo približne 12 hodín.

reklama

Všetko sa do detailu vysvetľovalo – čo máme robiť, ako reagovať v krízových situáciách, ako pracovať so sponzormi či médiami.“

UEFA štandardy

Na každom štadióne mala UEFA určeného jedného Venue Marketing Manažéra – a v Žiline to bol práve Duda. Jeho úlohou bolo zabezpečiť, aby všetky marketingové a mediálne práva boli dodržané podľa dohôd s UEFA.

„Riešil som práva globálnych aj domácich partnerov, kontroloval ich viditeľnosť v priestore štadióna. Museli sme zakryť logá MŠK Žilina a ich sponzorov, ktoré UEFA nemala zazmluvnené. Sponzori šampionátu museli byť viditeľní už od vstupov, cez útroby štadióna až po hraciu plochu.“

Osobitnú pozornosť venoval LED panelom okolo ihriska, ktoré sú dnes neoddeliteľnou súčasťou každého veľkého zápasu.

„Mal som na starosti ich naprogramovanie – ktoré reklamy sa zobrazujú, ako dlho, v akom poradí. Všetko muselo byť v súlade s štandardmi UEFA. Okrem toho som koordinoval aj funzóny pred štadiónom – opäť v spolupráci so sponzormi.“

reklama

Odovzdanie trofeje

Duda bol zodpovedný aj za jednu z najviditeľnejších ceremónií po zápasoch – odovzdanie trofeje pre najlepšieho hráča zápasu.

„UEFA mala vždy svojho človeka, ktorý vyhodnotil všetky aspekty zápasu a určil víťaza. Ja som následne kontaktoval mediálneho manažéra daného tímu, oznámil mu výber a zabezpečil odfotenie hráča pri oficiálnom banneri.“

Niekedy však museli reagovať rýchlo – keď v posledných minútach padol rozhodujúci gól. „Dvakrát sa stalo, že sme už mali pripravené meno hráča, ale v úplnom závere padol gól a museli sme všetko preorganizovať. V Žiline sme mali skvelý tím a zvládli sme to vždy načas.“

(zdroj: Archív Ladislava Dudu)

Najlepšie zvládnuté EURO

Práca v zákulisí nie je len o Exceli a banneroch – niekedy ide aj o rýchle zásahy.
„Zachytili sme prípad, keď si niektorý zo sponzorov fotil hráčov profesionálnym fotoaparátom bez povolenia.

Museli sme okamžite zasiahnuť, a overiť, či boli fotky vymazané. Na takýchto turnajoch sú mediálne práva striktne chránené.“

Problém nastal aj pri bufetoch na štadióne. „Na prvých zápasoch boli dlhé rady – pre kapacitu štadióna bolo málo predajných miest. Na posledný zápas sme zabezpečili dodatočné stánky, čo sa stretlo s pozitívnou odozvou.“

A ako turnaj hodnotila samotná UEFA? „S delegátmi UEFA som bol v úzkom kontakte. Všetci sa zhodli, že organizácia bola výborná. Hovorili, že za posledné roky to bolo najlepšie zvládnuté EURO do 21 rokov. Som nesmierne rád, že som mohol byť toho súčasťou.“

reklama

Kto je Ladislav Duda?

Pochádza z Kysúc. Vo veku 22 rokov odišiel študovať do Kanady, no kvôli pandémii COVID-19 tam zotrval len krátko. Neskôr pôsobil v nemeckej a rakúskej agentúre, kde získal cenné skúsenosti v oblasti organizácie profesionálnych futbalových zápasov.

Dlhodobo spolupracuje so Slovenským aj Rakúskym futbalovým zväzom a pracoval na rôznych pozíciách pre UEFA.

Na ME 2024 v Nemecku zastával funkciu Team Liaison Officer, kde bol spojkou medzi UEFA a slovenskou reprezentáciou. Na turnaji EURO U21 2025 v Žiline pôsobil ako Venue Marketing Manažér.

Aktuálne sa venuje organizácii futbalových sústredení a medzinárodných zápasov v Rakúsku a na Slovensku. Je držiteľom oficiálnej licencie FIFA Match Agent pre tieto dve krajiny – exkluzívne oprávnenie, ktoré má len niekoľko osôb v strednej Európe.

Zároveň má na starosti mládežnícke turnaje pod hlavičkou UEFA, ako napríklad jesennú kvalifikáciu U17 v Rakúsku, kde bude pôsobiť ako riaditeľ turnaja.

reklama

Úlohy Ladislava Dudu počas EURO U21

• Vizuálna príprava štadióna podľa brand manuálu
• Vedenie tímu marketingových dobrovoľníkov
• Zabezpečenie viditeľnosti a prezentácie partnerov
• Kontrola LED panelov, veľkoplošnej obrazovky a časomiery
• Organizácia ceremónií pre ocenených hráčov
• Podpora pri distribúcii reklamných a darčekových predmetov
• Dohľad nad merchandisingovými aktivitami
• Dokumentácia a reporting počas zápasových dní

Prémiový obsah

Šéf najúspešnejšieho slovenského hádzanárskeho klubu Miloslav Chmeliar spokojne tlieska hráčom Tatrana Prešov.

Hádzaná nie je futbal, ale prvý muž Tatrana svoju voľbu neľutuje

Mecenáši - seriál denníka Šport o ľuďoch, ktorí financujú slovenský šport.

Mia Pohánková pred večerou šampiónov Wimbledonu 2025 s mamou, trénerom Róbertom Gašparetzom a svojím agentom (vľavo).

Nechodíme do kostola s prianím dostať rebríčkovo slabšiu súperku, vraví otec našej juniorskej wimbledonskej šampiónky

Ľuboša Pohánku zaskočila sila emócií po dcérinom triumfe na londýnskej tráve. Prekvapilo ma že to môže byť až také silné, priznal v našom rozhovore.

Kelvin Ofori v nedeľňajšom prípravnom zápase proti FC Midtjylland.
Pavol Staňo
reklama
reklama
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu