Preteky na okruhu bratov Rodríguezovcov priniesli poriadne motoršportové divadlo, emócie a ďalšie športové príbehy. Už v úvodnej zákrute sme boli svedkami hektických a chaotických momentov.
Do nájazdu prvej zákruty sa nezmestil Max Verstappen, ktorý si to skrátil cez trávu. Podobne bol na tom aj Charles Leclerc. Obaja vyviazli bez trestu za skrátenie trate, monacký pretekár ale pustil pred seba Landa Norrisa, aby sa vyhol trestu, len pozabudol na svojho tímového kolegu Lewisa Hamiltona, ktorý bol v prvej zákrute už pred ním, a pozíciu mal vrátiť aj jemu.
Naopak, kto trest dostal bol práve sedemnásobný šampión v službách Ferrari. V úvodných kolách zviedli súboj ako „za starých čias“ Verstappen s Hamiltonom, pri ktorom mali aj kontakt, ale obaja pokračovali ďalej.
Najskôr zvolil prechod cez trávu Verstappen, aby sa vyhol ďalšej kolízii, v ďalšom nájazde do šikany aj Hamilton, ktorý sa ale vrátil pred súperov a jeho počínanie vyhodnotili komisári ako nedovolené, keďže získal výhodu oproti ostatným pilotom a udelili mu 10-sekundovú penalizáciu, ktorá pochovala Hamiltonove šance na prvé pódium vo farbách Ferrari.
Pred Norrisom je dlhá cesta
Toto všetko hralo do karát Landovi Norrisovi, ktorý súperom postupne ušiel a v cieli mal 30-sekundový náskok pred druhým Leclercom. Najdôležitejšie z pohľadu britského pilota po Veľkej cene Mexika ale je, že sa vrátil späť do čela priebežného šampionátu. Svojho tímového kolegu Oscara Piastriho predbehol o jediný bodík.
„Je to víkend, v ktorom som podal najlepší výkon, do druhého tréningu až do konca pretekov,“ zhodnotil Lando Norris svoj výkon na tlačovej konferencii po pretekoch.
Norrisa potešil návrat na čelo šampionátu, ale vie, že ani zďaleka nemá vyhraté. „Ešte je predo mnou dlhá cesta, takže musím len pokračovať v tom, čo robím, snažiť sa byť konzistentný proti niektorým veľmi rýchlym chlapom okolo mňa. Myslím si, že to bude dobré. Ale to neznamená, že keď som vpredu alebo vzadu alebo čokoľvek iné, musím jazdiť alebo robiť niečo inak. Takže len musím pokračovať v tom, čo robím.“
Víťazi a porazení VC Mexika:
Víťazi: Lando Norris, Max Verstappen, Charles Leclerc, Oliver Bearman
Porazení: Oscar Piastri, Lewis Hamilton, George Russell, Carlos Sainz, športoví komisári
Vybučali ho
Fanúšikovia počas celého víkendu na Landa Norrisa bučali, najviac to bolo počuť počas rozhovoru hneď po pretekoch. Jedným z dôvodov takéhoto správania fanúšikov je nespokojnosť s tým ako dopadli preteky v Monze, kedy Piastri na rozkaz tímu pustil pred seba Landa Norrisa.
Priaznivci F1 v Mexiku chcú, aby svojmu tímovému kolegovi vrátil tri body a myslia si, že McLaren preferuje britského pilota.
„Ak si to chcú myslieť, majú na to právo,“ povedal Norris na tlačovej konferencii po pretekoch a pokračoval, „Taký je niekedy šport. Neviem prečo, ale keď na mňa pískajú, neviem sa prestať smiať. Príde mi to zábavné. Môžu v tom pokračovať, ak chcú, ale samozrejme, že toto nechcete, a som radšej, keď mi ľudia tlieskajú. Ja sa však koncentrujem na svoje veci.“
Leclerc si myslel, že vypadne
Druhé miesto patrilo Charlesovi Leclercovi, ktorý si myslel, že vypadne. „Štart bola pravdepodobne najstresujúcejšia časť pretekov, pretože som si naozaj myslel, že vypadnem. Aj záver však bol náročný. Vedel som, že Max je na preferovaných pneumatikách, čo bolo zvláštne, pretože stredne tvrdé gumy obvykle vydržia dlhšie. Dnes však boli softy oveľa lepšie,“ povedal monacký pretekár pre televíziu Sky Sports.
„Som spokojný s celým dňom. Mal som trochu šťastie na virtuálny safety car, ale beriem to všetkými desiatimi,“ dodal.
Verstappen dúfa, že takýto víkend už nezažije
Max Verstappen štartoval piaty, ale napokon skončil na pódiu a čo je najdôležitejšie, pred Oscarom Piastrim.
„Po prvom stinte to nevyzeralo nádejne a hovoril som si, že sa strašne trápime, ale pri spätnom pohľade si hovorím, že to bolo pravdepodobne aj pneumatikami. Keď sme prezuli na softy, vyzerali sme o niečo konkurencieschopnejšie, nie v porovnaní s Landom, ale boli sme viac-menej druhí najrýchlejší. Ťažko povedať, ako na tom bol Mercedes, pretože boli neustále v premávke. Aspoň sme mali perfektnú stratégiu,“ hovoril po pretekoch holandský jazdec.
Čo sa týka súboja o titul, Max poznamenal: „S Landom som prehral o 10 bodov, pred týmto víkendom som hovoril, že na víťazstvo musí ísť všetko ako po masle, ale tieto preteky nedopadli perfektne. Myslím, že to bude ťažké, ale uvidíme, čo dokážeme na iných tratiach, ale dúfam, že takýto víkend už nezažijeme.“
Bearman bol pod obrovským tlakom
Obrovskú pozornosť na seba pútal štvrtý muž pretekov v Mexiku – britský pilot Haasu Oliver Bearman, ktorý si vyjazdil kariérne maximum. Počas pretekov predvádzal odvážnu jazdu, nebál sa súbojov a nechýbalo veľa, aby premiérovo stál na pódiu. Fanúšikovia ho zvolili jazdcom dňa.
„Je to veľmi, veľmi výnimočné. Chvíľu sme boli dokonca na pódiových priečkach. Šokovalo ma, ako tieto preteky prebiehali,“ netajil 20-ročný pretekár.
Beamanovi počas rozhovoru jeden z redaktorov ukázal, ako sa z jeho umiestnenia teší jeho rodina. „Nemali ste mi to ukazovať, teraz ma premáhajú emócie,“ povedal dojato.
„Je to úžasný pocit. Je to vyrovnanie najlepšieho výsledku v histórii tímu. Mali sme skvelé preteky a určite som mal aj šťastie, že som sa dostal tak vysoko pred prvou zastávkou v boxoch, ale mali sme tempo na to, aby sme sa tam udržali.
V prvom stinte som sa udržal pred Maxom, v druhom som odrazil Mercedesy a v treťom zas McLaren. Bol som pod veľkým tlakom a pravdepodobne som strávil viac času pozeraním do spätných zrkadiel ako dopredu, ale tak to niekedy chodí. Som veľmi hrdý na tím, pretože to potvrdzuje, akú kvalitnú prácu sme odvádzali v posledných pár pretekoch,“ zakončil.
Bolo to o minimalizácii škôd
Oscar Piastri sa v posledných veľkých cenách trápi, prišiel o vedenie v šampionáte, ale v Mexiku vlastne minimalizoval škody, keď štartoval siedmy a napokon preťal cieľ na 5. mieste.
„Mal som pocit, že celé preteky trčím zaseknutý za nejakým súperom. Trápil som sa v špinavom vzduchu. Bolo to náročné. Pre mňa je najdôležitejšie, aby som sa dozvedel veci, ktoré som sa dnes snažil dozvedieť. Po sobote bolo jasné, že niečo musím zmeniť. Dnešok bol nielen o minimalizácii škôd, ale aj o snahe sa niečo naučiť. Ak sa mi v tomto smere podarí urobiť pokrok, budem spokojný. Samozrejme, ak váš tímový kolega vyhrá preteky, piate miesto neposúva hranice možného,“ netajil austrálsky pretekár.
Boj o titul samozrejme nepovažuje za stratený, potrebuje len získať späť svoj komfort. „Pri hľadaní riešení nás čaká množstvo analýz, ale netreba zabúdať, že v ostatných devätnástich pretekoch môj štýl fungoval, takže potrebujem skôr doplniť svoju výzbroj o ďalšie zbrane, nie znovu objavovať koleso,“ zakončil Piastri.
Ostatní si skracovali trať, ale trest dostal len Hamilton
Lewis Hamilton mal po výbornej kvalifikácii veľkú šancu na prvé pódium vo farbách Ferrari, ale napokon bol jediným pilotom, ktorý dostal počas pretekov penalizáciu.
„Mal som skvelý štart a na brzdách do prvej zákruty som bol na druhej priečke. Prešiel som prvými tromi zákrutami a nevyšiel som z trate. Ostatní si trať skrátili a udržali si svoje pozície, no žiadne tresty nedostali. Je to na hlavu,“ hovoril sedemnásobný majster sveta rozhorčene pred novinármi.
„Bol to chaos. Lewis bol na vnútornej strane, čo som nečakal, Max bol zas na vonkajšej strane. Došlo k drobnému kontaktu a následne som vyšiel na špinavú časť trate, kde nebola ani štipka priľnavosti. S Lewisom pod takým uhlom som sa ani náhodou nemohol vojsť do zákruty. Bolo to dosť stresujúce. Naozaj som si myslel, že to bude koniec, nielen pre mňa, ale aj pre Lewisa a možno aj Maxa, ale hlavne pre Lewisa,“ pridal svoj názor na chaotickú situáciu Leclerc.
Nachvíľu si Hamilton pripomenul aj rok 2021, kedy s Verstappenom zvádzal nekompromisný súboj o titul. „Vnímal som to ako pretekanie, bolo to v pohode. Išlo však o skracovanie trate, ale 10-sekundový trest som dostal len ja,” pokračoval Hamilton.
Podľa britského pilota Ferrari nemal byť Verstappen v štvrtej zákrute pred ním. „Držal som si svoju stopu, ostal som na trati, druhé auto nie. Potom sme museli bojovať, aj keď si z tretej zákruty preniesol výhodu. V konečnom dôsledku ma riadiaci orgán veľmi sklamal. Ako vidíte, FIA má dvojaký meter, tak to skrátka je,” dodal otvorene.
„Trest pre Lewisa je podľa mňa trochu prísny. Určite neudržal štart až do konca, ale stratil auto na tráve a nebolo ľahké ho udržať. Ale 10 sekúnd je veľmi prísne, pretože nás to posunulo za celú skupinu a stratili sme šesť alebo sedem pozícií, ale je to tak, ako to je,“ pridal svoj názor šéf Ferrari Fréderic Vasseur.
Po Mexiku je teda na čele jazdeckého šampionátu Lando Norris o jeden bodík pred Oscarom Piastrim, Max Verstappen stráca na Norrisa 36 bodov. Zvádza sa aj boj o druhé miesto v pohári konštruktérov, na ktoré sa po pretekoch v Mexiku posunulo Ferrari, ktoré o jeden bod preskočilo Mercedes. Na druhú priečku má šancu aj štvrtý Red Bull, ktorý stráca na tím z Maranella desať bodov.
Priebežné poradie šampionátu:
Celkové poradie pilotov po 20 VC: 1. L. Norris (V. Brit./McLaren) – 357 bodov, 2. O. Piastri (Aus./McLaren) – 356 bodov, 3. M. Verstappen (Hol./Red Bull) – 321 bodov, 4. G. Russell (V. Brit./Mercedes) – 258 bodov, 5. C. Leclerc (Mon./Ferrari) – 210 bodov
Poradie konštruktérov po 20 VC: 1. McLaren – 713 bodov, 2. Ferrari – 356 bodov, 3. Mercedes – 355 bodov, 4. Red Bull – 346 bodov, 5. Williams – 111 bodov














