Ikonickou súčasťou veľkolepých cyklistických pretekov Tour de France sú milióny fanúšikov, ktorí hodiny a niekedy aj dni čakajú popri trati pretekov. Len aby sa aspoň na pár sekúnd pokochali pohľadom na najväčšie hviezdy svetovej cyklistiky.
Ale čo ak vám povieme, že existuje ešte jeden typ divákov, ktorí merajú tú istú cestu, akurát z iných pohnútok - dostať zadarmo nejakú reklamnú drobnosť. Zoznámte sa s atrakciou Tour, ktorú v televízii neuvidíte – takzvanou reklamnou karavánou. Alebo ak chcete aj la Caravane publicitaire.
Pýtate sa čo to je? Približne trištvrte hodinová prehliadka najdivokejšie dizajnových vozidiel, z ktorých letia medzi ľudí každý rok milióny reklamných predmetov od sponzorov a partnerov najznámejších cyklistických pretekov sveta. To všetko za sprievodu hlasitej hudby, reklamných sloganov a najmä dobrej nálady.
Káva, cukríky, kľúčenky i prací prášok
Tak ako majú športové zápasy (nielen) za oceánom roztlieskavačky, aby divákov dostali pred stretnutiami a počas prestávok „do varu“, niečo podobné by sa dalo tvrdiť o reklamnej karaváne.
Do akcie sa dostáva pred každou etapu približne dve hodiny pred cyklistami. Slúži nielen na reklamné účely a propagáciu firiem spojených s Tour, ale aj na zábavu čakajúcich fanúšikov.
Podľa oficiálne webu Tour de France sa až 47 percent fanúšikov vydáva popri trati etáp, len aby si niečo pre seba uchmatli počas sprievodu reklamných vozidiel. Keď nakŕmia svoju dychtivosť po darčekoch zadarmo, vydajú sa domov. Hlavný program dňa – preteky – ich nezaujímajú.
Ak majú šťastie, ujde sa im niečo zaujímavé. Z áut zvyknú lietať všemožné predmety. Pri nohách (v lepšom prípade) vám môže pristáť balík kávy či cukríkov, ale aj pracieho prášku...
Nebezpečnejšie je chytať kľúčenky či letiace perá. Najbezpečnejšie sú kusy oblečenia. Či už tričká, čiapky, či klobúky.
Nápad, ktorý má už 95 rokov
S nápadom vytvoriť reklamnú karavánu prišiel v roku 1930 zakladateľ pretekov Henri Desgrange. Otec Tour nechcel, aby jednotlivé tímy boli pod vplyvom súkromného kapitálu od producentov bicyklov.
Viac sa mu páčila predstava, že na preteky budú jazdiť národné tímy. Lenže v takom prípade museli organizátori zabezpečiť pretekárom bicykle a ďalšie vybavenie. A kde mal na to chudák Desgrange vziať?
Rozhodol sa, že vytvorí reklamnú karavánu. Ak sa výrobca bicyklov či ďalšieho vybavenia chcel počas etapy zviditeľniť, musel zaplatiť, aby mohol byť jej súčasťou.
V tom roku si za takúto propagáciu zaplatili štyri firmy - čokoláda Menier, producent syrov a mliečnych výrobkov Vache Qui Rit, výrobca sušienok Delft a hodinky Montres Noveltex.
Pre predstavu, v súčasnosti firmy míňajú na účasť v reklamnej karaváne od 250 000 do 600 000 eur. Spoločnosť Haribo každý rok dokonca okolo milióna eur.
Ktovie, či Henri Desgrange tušil, že o 95 rokov bude jeho nápad takou veľkou atrakciou veľkolepých francúzskych pretekov. A že jeho súčasťou bude okolo 200 vyzdobených vozidiel. Keď sa autá pohnú, od prvého po posledné zaberá sprievod približne 10 kilometrov.
Dbajú na životné prostredie
V minulosti reklamnú karavánu kritizovali a na niektorých miestach aj zakázali. Väčšina darčekov totiž bola v nerecyklovateľných obaloch a po jej prechode zostávala na cestách spúšť odpadkov. Teraz organizátori dbajú na recyklovateľnosť materiálov a čo najmenší dopad na prírodu.
Na veľkolepý a hlučný sprievod vozidiel by ste v národných parkoch a prírodných rezerváciách čakali zbytočne. Má v nich zákaz. Takisto vozidlá tlmia zvuk a hudbu v oblastiach, kde žije veľa zvierat citlivých na hluk.