Najprv to bolo štvordňová šou v podaní Francúza Paula Magniera a Slováka Lukáša Kubiša. A po ich šprintérskom galapredstavení prišiel na rad tvrdý boj s wattmi v kopcoch, ktorý totálne premiešal poradie na vrchných priečkach celkového poradia. Vzišiel z toho trochu nečakaný víťaz Paul Double.
Šesťdesiaty deviaty ročník pretekov Okolo Slovenska mal možno spočiatku až príliš jednotvárny priebeh, ale záver v kopcoch nad Púchovom stál za to.
Na Vršatci a neskôr na Kohútke útok striedal útok, časové rozdiely sa menili doslova po sekundách. Bola to totálna cyklistika v najčistejšej podobe. A na konci sa tešil cyklista, ktorý svojou telesnou schránkou bol tomu azda najviac prispôsobený. Víťazný Brit podľa údajov z internetu váži iba 56 kilogramov.
Stačila jedna etapa
„Už podľa postáv bolo vidno, že Jayco AlUla prišiel na naše preteky s tímom, ktorý sa sústredil iba na záverečnú etapu. Jeho jazdci sa štyri etapy držali v kontakte s najlepšími, mali to pod kontrolou a išli na celkové víťazstvo,“ postrehol šéf pretekov Peter Privara.
K druhej dominatnej postave pretekov, Francúzovi Magnierovi, podotkol: „On je považovaný za jedného z najlepších svetových šprintérov. Keďže má len 21 rokov, ešte nie je tak v povedomí ľudí. Quick-Step ukázal, že má skvelý šprintérsky vláčik, a preto mal do záveru etápy oveľa lepšiu pozíciu ako Lukáš Kubiš. Náš cyklista si však vždy vybojoval druhé miesto, takže sa z neho veľmi teším.“
Po Saganovi nie potopa
Lukáš vKubiš zanechal hlbokú stopu na práve skončenom ročníku. Bol mimoriadne aktívny a hoci z jeho vyjadrení to až tak nevyplývalo, veľmi túžil ovládnuť celkové poradie, tak ako Peter Sagan pred štyrmi rokmi.
„Mnohí kritici vraveli, že po Saganovi príde potopa, no nedeje sa to. Vlani sme mali najúspešnejšie majstrovstvá sveta v počte medailí a tento rok máme na Okolo Slovenska štyri pódiové umiestnenia, čo si ani nepamätám. Veľká gratulácia Lukášovi Kubišovi,“ doplnil Peter Privara.
Športového riaditeľa pretekov Ľudovíta Lučaniča sme oslovili s otázkou, v čom sa Kubiš tak výrazne zlepšil, že stále útočil na etapové víťazstvá.
„Zlepšil sa v rozmýšľaní! Pochopil, že nemôže dosahovať špičkové výsledky v slovenskom alebo českom tíme. Nechcem dehonestovať Elkov alebo Duklu, ale on bol vždy dobrý. Avšak už jeden či dva roky výkonnostne mešká v porovnaní s tým, čo už mohol dosiahnuť. Nahrádza to bojovnosťou a určite si vypýta miesto vo World Tour. Je v top 100 UCI rebríčka, čo si tímy všímajú. Má ešte dva roky zmluvu s tímom Unibet Tietema Rockets, ktorý sa chce dostať na Tour de France,“ zhodnotil Ľudovít Lučanič.
Konkrétne ku Kubišovi na Okolo Slovenska ešte krátko doplnil: „Jazdil fantasticky. V štyroch etapách skončil druhý za Magnierom, ktorý je oveľa lepší šprintér a zaslúžil si ocenenie najbojovnejšieho jazdca.“
Slovenský Mont Ventoux
Ak športovci zvyknú po víťazstvách vravieť, že sa potešia do polnoci a potom sa začnú pripravovať na ďalší zápas, organizátori pretekov Okolo Slovenska na to majú len o trochu viac času.
Už teraz nosia v hlavách koncept toho, čo príde o rok a malo by to byť veľkolepé. Už len preto, že to bude jubilejný 70. ročník. Riaditeľ najväčšieho domáceho cyklistického podujatia oficiálne potvrdil, o čom sa už mesiace, ba aj roky rozpráva. Preteky by sa mali konečne dostať aj na kopec známy ako národný symbol Slovenska.
„O rok by sme mali končiť na Kráľovej holi. Je to také slovenské Mont Ventoux a hovorím, že kto nebol na Kráľovej holi, nie je Slovák. Všetkých týmto pozývam a verím, že naši cyklisti ako Lukáš Kubiš opäť ukážu, že na to majú,“ vravel Peter Privara.
„Ja som sa celkom potešil, že tento rok zvíťazil Double. Tím Jayco AlUla má takú zásadu, že na preteky, ktoré vyhrá, príde aj na budúci rok. Soudal Quick-Step k nám chodí pravidelne, takže už teraz máme isté dva World Tour tímy aj na budúci rok. Verím, že ešte ďalšie pribudnú. Nechceme ich však mať viac ako päť, pretože to by už bolo príliš drahé,“ uzavrel Lučanič.
Ženská verzia pretekov?
Ak by sa mali preteky Okolo Slovenska stať divácky ešte príťažlivejšími, jedna z možností by bola urobiť ich ženskú verziu v rovnakom čase, ako je tá mužská.
S tým rozdielom, že ženy by sa vydali na trať o čosi skôr a skôr by aj prišli do cieľa. Riaditeľ Peter Privara sa nad touto myšlienkou pousmial a medzi riadkami skonštatoval, že by to bola poriadna porcia roboty navyše.
„Už sme sa o tom bavili. Začalo sa to pretekmi V4, ktoré organizuje pán Žilovec v Novej Bani a je to UCI podujatie. Videl som to už aj na pretekoch Okolo Poľska, a hoci mali ženské preteky len tri etapy, ľudia z organizačného výboru boli z toho dosť vyčerpaní. Pracoval na tom ten istý tím ľudí od šiestej ráno do neskorých hodín,“ podotkol Peter Privara.
„U nás na pretekoch pracujú ľudia, ktorí si v tom čase vo svojom zamestnaní berú dovolenky. Robíme cyklistiku so srdcom a najlepšie ako vieme.“