reklama
9. október 2025 o 10:02

Bez marketingu v tíme WorldTour by nemal taký biznis v zahraničí. Cyklistiku podporuje 22 rokov

Veľký sponzor a priaznivec vysvetľuje, prečo je náročné konkurovať tímom z arabského sveta.

Daniel Šarga

redaktor

Ján Miškovský odovzdáva cenu víťazovi nedávnych pretekov Okolo Slovenska Britovi Paulovi Doublemu z tímu Jayco AIUla.
Ján Miškovský odovzdáva cenu víťazovi nedávnych pretekov Okolo Slovenska Britovi Paulovi Doublemu z tímu Jayco AIUla. (zdroj: Soňa Niková/SZC)
Písmo: |

Pochádza z Dohnian a táto dedinka sa aj jeho zásluhou stala jedným z centier cyklistiky na Slovensku. V roku 2011 zaujali Dohňany najlepšie zorganizovaným cyklistickým podujatím v Európe. CK EPIC Dohňany bol organizátor ME v horskej cyklistike v disciplíne cross country a Ján Miškovský bol manažér tohto podujatia. Potom sa posunul aj na medzinárodnú úroveň a stal sa jedným zo stálych podporovateľov belgickej „Vlčej svorky“ momentálne pod názvom Soudal Quick-Step. Známy slovenský podnikateľ nám v rozhovore okrem iného povedal, prečo podporuje cyklistiku a ako to pomáha jeho biznisu.

Ako sa zrodil váš nápad podporovať cyklistiku?

„Cyklistike sme sa venovali celá rodina. Dcéra boli kedysi majsterka Slovenska, jazdí aj syn, moja manželka a samozrejme, aj ja. A čo je nám blízke, to podporujeme. Je to súčasť nášho životného štýlu a poskytuje nám to aj rôzne výhody ako napríklad cestovanie a spoznávanie nových ľudí. Prirodzenou cestou sme sa dostali na slovenskú úroveň a neskôr aj svetovú.“

Koľko rokov už pomáhate cyklistike na Slovensku?

„V cyklistike sme 22 rokov na rôznych úrovniach. Od detských kategórií až po mužskú. Dvadsaťdva rokov nám funguje detský tím CK EPIC Dohňany, ktorý patrí spolu so žilinským k dvom najlepším na Slovensku. Vychovávame 45 detí.

reklama

Máme majstrov Slovenska a od tohto roku aj mladú olympijskú víťazku. Karolína Hajduková získala zlatú medailu v časovke na Európskom olympijskom festivale mládeže v Skopje. Vychovali sme aj Erika Bašku, ktorý sa stal v minulosti majstrom Európy do 23 rokov.“

Juraj Sagan chce elitný český tím posunúť vyššie. Všetko je o peniazoch, hovorí
Súvisiaci článok
Juraj Sagan chce elitný český tím posunúť vyššie. Všetko je o peniazoch, hovorí

Vaša podpora už roky smeruje aj do Slovenského zväzu cyklistiky. V čom konkrétne?

„Organizujeme cyklistické podujatia na Slovensku. Podieľame sa na financovaní Detskej tour Petra Sagana, tento rok sme robili aj majstrovstvá Slovenska a Česka v Bánovciach nad Bebravou. A rokmi sme sa dostali aj na najvyššiu úroveň v našom priestore, ktorou sú preteky Okolo Slovenska a podpora tímu WorldTour. A v konečnom dôsledku sú to spojené nádoby. Ak by sme nemali marketing v tíme WorldTour, nemáme v zahraničí taký úspešný bizinis. Som o tom presvedčený.“

reklama

Sponzorských aktivít máte zrejme viac. Prečo je cyklistika dominantná?

„Snažíme sa vytvárať balans, aby to malo čo najväčší zmysel nielen pre partnera, ale aj pre nás. Aj u nás je tlak na rozpočet. Cyklistika nám však veľmi pomohla v rámci šírenia dobrého mena našej firmy vo svete.

Napríklad, prezentácia našich partnerov na Tour de France je niečo, čo sa nedá kúpiť. Keď sa naše logo vďaka víťazovi etapy alebo cyklistovi v úniku objaví vo vysielaní Eurosportu, má to pre nás obrovský význam. Je to ťažko merateľné, ale stojí to peniaze.“

Ján Miškovský na vrchole jedného z legendárnych stúpaní na Tour de France Col du Galibier vo výške 2642 m.
Ján Miškovský na vrchole jedného z legendárnych stúpaní na Tour de France Col du Galibier vo výške 2642 m. (zdroj: FOTO Ján Miškovský/X)

Ak by sme mali porovnať sumárne vašu podporu tímu Soudal Quick-Step s ostatnými sponzormi, na akom mieste rebríčka figurujete?

„Sú tam asi štyri úrovne podpory. Najvyššie sú belgické spoločnosti Soudal a Quick-Step. Tie do toho dávajú najviac. A potom je tu druhá kategória sponzorov, kde sa nachádzame aj my a okrem nás aj firmy ako Specialized, Ekopak či Castelli. Potom nasledujú tretia a štvrtá kategória sponzorov. Ak mám teda odpovedať na otázku, nepatríme k dvom titulárnym sponzorom, ale k tým hlavným na druhej úrovni.“

reklama

Môžete vyčísliť, koľko zhltne jedna sezóna podpory elitného belgického tímu?

„Nechcem to takto konkrétne prezentovať alebo medializovať. Poviem len toľko, že na slovenské pomery to nie je lacná záležitosť.“

Ako dlho podporujete jeden z najväčších svetových tímov Soudal Quick-Step?

„Je to už 13 rokov a po celý ten čas je tento tím jeden z najlepších a na pretekoch Okolo Slovenska je dominantný. Zatiaľ čo iné tímy majú problém s financovaním, Soudal Quick-Step sa drží stále hore. Vôbec to však nie je jednoduché. Aj v cyklistike existuje tlak na platy športovcov a pretekárov.“

Dá sa povedať, že aj vďaka vašej podpore prišli na Slovensko veľké cyklistické mená ako dvojnásobný majster sveta Julian Alaphilippe, Niki Terpstra, Yves Lampaert, Kasper Asgreen alebo Tim Merlier?

reklama

„Je to úplne logické, že sa tak deje. Tým, že sme ako slovenský sponzor súčasťou svetového cyklistického tímu, je prirodzené, že sem chodia prostredníctvom tohto tímu svetoví cyklisti. Dôležité je, že to nebola jednorazová záležitosť, ale že to trvá pravidelne už od roku 2018. A rovnako podstatné je, že sme za sebou potiahli na Slovensko viaceré ďalšie tímy WorldTour. Za všetkým sú dobré vzťahy a spokojnosť s biznisom.“

S kvalitnými cyklistami prišla na Slovensko aj televízia Eurosport a to je tiež tak trochu vaša zásluha. Súhlasíte?

„Ide to ruka v ruke. Kvalita pritiahla Eurosport, ktorý vysiela signál z pretekov do viacerých krajín. A vtedy z toho ťaží nielen cyklistika, ale aj celá krajina, lebo ide o jej propagáciu. Je to skvelá prezentácia Slovenska vo svete vo veľkých krajinách ako je Francúzsko, Taliansko či Španielsko. Z môjho pohľadu je to kľúčový moment celých pretekov Okolo Slovenska okrem ich športovej stránky.“

reklama
Kubiš? Je to prekvapenie aj pre mňa. Snažil som sa mu pomôcť, vraví Sagan
Súvisiaci článok
Kubiš? Je to prekvapenie aj pre mňa. Snažil som sa mu pomôcť, vraví Sagan

Je vôbec možné v súčasnej cyklistike finančne konkurovať arabským tímom, ako sú Tím Spojených arabských emirátov a Bahrain-Victorious?

„Je to možné, ale oni sú ustrelení. Arabi do toho tlačia veľké peniaze a tým získavajú najlepších cyklistov. Tím UAE má ročný rozpočet 80 miliónov eur a ostatné tímy World Tour sa hýbu v rozmedzí od 17 do 30 miliónov. Emiráty potom logicky preplácajú svojich cyklistov a vzniká nerovnováha vo svetovom pelotóne. Nie je to len o Tadejovi Pogačarovi. Ak sa pozriete na Tour de France alebo ďalšie veľké preteky, cyklisti týchto tímov sú neustále vpredu a nie je to dobré pre cyklistiku. Často to vyzerá tak, že tímy, ktoré zložia veľké peniaze, sú bezkonkurenčné."

Aká priečka v rebríčku najbohatších tímov patrí Soudalu Quick-Step?

reklama

„Sme dlhodobo na štvrtom až piatom mieste v rebríčku cyklistických tímov podľa zárobkov. Držíme sa hore, ale z roka na rok je to zložitejšie.“

Ján Miškovský

Je slovenský podnikateľ z obce Dohňany, ktorého spoločnosti sa venujú najmä informačným technológiám a obnoviteľným zdrojom energie.

Je majiteľ holdingovej spoločnosti Janom Investments, pod ktorú patria dcérske spoločnosti Green Way či Voltia.

Medzi jeho projekty patrila aj realizácia veterných parkov na výrobu elektrickej energie vo Fínsku.

Biznisové aktivity má aj vo Veľkej Británii, Francúzsku, Belgicku a Chorvátsku. V minulosti sa zaoberal aj podnikaním v súvislosti s informatizáciou verejnej správy na Slovensku.

Nový newsletter

Dostávajte výber najdôležitejších správ. Zapnite si odber newslettra Štart.

Prémiový obsah

Na snímke Peter Velits.

Obliekajú cyklistov v 80 krajinách sveta. Po práci hrajú hokej

Keď je to ťažké v podnikaní, hovorím si, že by som radšej bol späť na bicykli, vraví Peter Velits.

Jakub Pira v reprezentačnom drese Slovenska.
„Slovenský Eminem“ Tomáš Rigo sa v Stoke City dočkal vrúcneho privítania.

Slovenský Eminem Rigo: V Anglicku si plní sen, proti lídrovi mohol rozhodnúť

Rozhovor s Tomášom Rigom, stredopoliarom anglického Stoke City.

Ján Müller roky podporoval basketbalovú mládež na Hornej Nitre, stal sa však už aj stopercentným vlastníkom BC Prievidza.

Na desaťročie má tri milióny. Chceme patriť medzi najhodnotnejšie značky, tvrdí majiteľ BC Prievidza

Mecenáši - seriál denníka Šport o ľuďoch, ktorí financujú slovenský šport.

reklama
reklama
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu