Úzke a kľukaté zákruty uprostred piesočných dún v holandskom Zandvoorte sa postarali o množstvo dramatických momentov, ktoré priniesli sedem víťazov a päť porazených.
Trikrát vyšlo na trať bezpečnostné vozidlo, raz bol aktivovaný virtuálny safety car, k videniu boli aj dve havárie (obe v prípade monopostov Ferrari), či viacero súbojov koleso na koleso.
Talianska značka nemala v cieli prvýkrát od Kanady 2024 ani jeden monopost. Aj keď obaja jazdci Ferrari havarovali v identickom mieste, u Hamiltona išlo o jazdeckú chybu, Leclerc bol v tom nevinne, keď ho zostrelil mladík Andrea Kimi Antonelli v službách Mercedesu.
Landa Norrisa sťahujúceho náskok svojho tímového kolegu a rivala v boji o titul prvýkrát v sezóne zradil monopost, svoj dymiaci McLaren musel odstaviť. Zandvoort však napísal aj nádherné príbehy, premiérové pódium v kariére si vyjazdil nováčik isack Hadjar na Racing Bulls.
Spokojný Piastri vie, že väčší náskok ešte nič neznamená
Suverénnom 15. Veľkej ceny aktuálnej sezóny bol líder priebežného poradia Oscar Piastri, ktorý bez väčších problémov udržal svoju pole position a prvýkrát v kariére vyhral systémom štart-cieľ.
Navyše si skúsene počínal aj pri troch reštartoch po tom, ako na trať vyšiel safety car a ako priznal, kľúčom k úspechu bola opäť zvládnutá kvalifikácia.
„Záver bol trochu nešťastný pre Landa aj celý tím. Škoda, že sme nezískali double, pretože si myslím, že sme si ho naozaj zaslúžili. Zo svojho pohľadu som však veľmi hrdý na celý víkend. Odviedli sme dobrú prácu. Boli sme rýchli vtedy, keď na tom najviac záležalo. Som spokojný,“ hovoril pred novinármi víťaz VC Holandska, ktorý zvýšil svoj náskok na čele šampionátu už na 34 bodov.
Piastri však priznal, že jeho náskok nie je ani zďaleka komfortný a nemieni taktizovať. „Musím naďalej tlačiť a snažiť sa vyhrávať preteky. Nepovedal by som, že je to pohodlný náskok. Ako sme dnes videli, všetko sa môže veľmi rýchlo zmeniť jedným vypadnutím,“ doplnil.
Britský pilot Lando Norris po vypadnutí nenachádzal slová a jeho bezprostredná reakcia bola: „Chcem ísť len na burger a domov.“
Neskôr sa už rozhovoril viac, aj keď sklamanie z vypadnutia sa mu zakryť nepodarilo. „Nevyzerá to tak, ale z našej strany to boli pôsobivé preteky vzhľadom na turbulentný vzduch a trápenie s teplotami pneumatík, keď jazdíte za niekým iným. Nič to však neznamenalo, pretože som sa nevedel dostať dopredu. Oscar odjazdil dobré preteky a dnes si to zaslúžil. Toto skrátka nebol môj víkend. Taký je život. Beriem to športovo a idem ďalej,” povedal.
Víťazi a porazení VC Holandska:
Víťazi: Oscar Piastri, Max Verstappen, Isack Hadjar, Alex Albon, Oliver Bearmann, Lance Stroll, Esteban Ocon
Porazení: Lando Norris, Charles Leclerc, Lewis Hamilton, Andrea Kimi Antonelli, Carlos Sainz
Verstappen splnil cieľ
Na radosť viac než 300 000 fanúšikov na 2. mieste skončil Max Verstappen, ktorý sa blysol najmä po štarte, kedy sa snažil útočiť na oba McLareny, podarilo sa mu predbehnúť len Norrisa, aj keď o pár kôl svoju pozíciu opäť stratil.
„V prvom kole sme sa o niečo pokúsili a získali sme jednu priečku, ale McLaren je v úplne inej lige. Preto som pri Landovom útoku nechcel príliš riskovať a skrátka som ho nechal ísť. Sám by som strácal čas, nemalo zmysel mu vzdorovať,“ komentoval úvod pretekov holandský šampión.
Pred pretekmi si dala jednotka Red Bullu za cieľ stáť na pódiu a to sa jej aj podarilo. „Stáť na mojej domácej Veľkej cene na pódiu je pozitívne. Jazdiť tu je vždy pôžitok, tento okruh patrí medzi moje najobľúbenejšie, navyše s takouto podporou. Zakaždým mám zimomriavky, keď vyrazím na trať,“ zakončil.
Tretí Hadjar: Bol to neuveriteľný deň
Medzi hrdinov dňa patrí aj nováčik Isack Hadjar, ktorý sa blysol už v kvalifikácii fantastickým 4. miestom, ktoré dokázal udržať počas celých pretekov a k prvému pódiu v kariére mu pomohlo vypadnutie Landa Norrisa.
A aj keď k prvému pódiu mladému Francúzovi pomohla šťastena, bezpochyby je najlepším nováčikom aktuálneho ročníka a byť medzi najlepšími troma jazdcami pretekov si jednoznačne zaslúžil.
„Bol to jednoducho neuveriteľný deň. Keď som sa ráno zobudil, vôbec som s tým nepočítal. Bol som realistický a vedel som, že za mnou je George a obe Ferrari. Navyše som v piatok neabsolvoval žiadne pretekové simulácie, takže som netušil, ako na tom vlastne sme. Prejsť cieľom na treťom mieste je ako sen,“ neskrýval obrovskú radosť a spokojnosť po pretekoch pilot Racing Bulls.

Hadjar bol realistom a vedel, že bez nejakých nepredvídateľných okolností by na pódium nedosiahol. „Dosiahnuť pódium bez nejakých zázrakov alebo chaotických udalostí vpredu? Nie, to som naozaj nečakal, najmä v takej počiatočnej fáze. Už štvrté miesto čisto na základe nášho tempa by bol samo o sebe skvelý výsledok. Ale skončiť tretí? Som úplne nadšený,“ zdôraznil opäť.
Svoju prvú trofej z F1 sa mu však pri oslavách podarilo nechtiac rozbiť.
Obe Ferrari vypadli na identickom mieste
Úplne iný príbeh napísali v Zandvoorte obaja piloti Ferrari. Sedemnásobný šampión Lewis Hamilton sa pred letnou prestávkou rozlúčil s F1 úplne frustrovaný. Jeho trápenie však nemá konca a neskončilo ani po návrate do druhej polovice sezóny.
„Mal som dobrý pocit. V porovnaní s Charlesom pred sebou som mal dobré tempo a pneumatiky boli v poriadku. Zadok auta bol trochu nestabilný a v tretej zákrute som dostal pretáčavý šmyk, ktorý som nedokázal zachytiť. Nie je pre mňa obvyklé, aby som po havárii vypadol z pretekov. Neviem, asi sa k tomu nedá viac povedať,“ vysvetľoval pred novinármi Hamilton.
Aby nebolo toho pre sedemnásobného šampióna málo, v Monze dostal penalizáciu piatich miest na štarte za nerešpektovanie dvojitých žltých vlajok pri vjazde do boxov. Ak by aj Hamilton získal na posvätnej talianskej pôde pole position, tak odštartuje zo šiesteho miesta.
Holandský víkend dopadol pre taliansky tím napokon obrovskou katastrofou, keďže do cieľa nedorazil ani druhý červený monopost. Na identickom mieste sa roztočil a vrazil do bariér aj Charles Leclerc, k tomu mu však pomohol mladík Antonelli.
„Podobné chyby sa stávajú, najmä na trati ako je táto, kde musíte byť agresívny, keď niekoho chcete predbehnúť. Presne to som urobil v súboji s Georgeom a presne to urobil Kimi v súboji so mnou. Povedal by som, že to nesprávne odhadol a zruinoval moje preteky. Je to škoda, ale je to tak, ako to je,“ vyjadril sa k nedokončeným pretekom monacký pretekár.
Antonelli vedel, že to prehnal
Taliansky mladík v službách Mercedesu si uvedomoval, že Leclercovi zničil preteky, hneď sa mu bol aj ospravedlniť. Za túto kolíziu dostal 10-sekundovú penalizáciu, napokon mu komisári udelili ešte ďalších 5 sekúnd za prekročenie rýchlosti v boxovej uličke a dobre rozbehnuté preteky napokon skončil mimo bodov.
„Bola to moja chyba. Snažil som sa mu vyhnúť, najmä keď som videl, že Charles sa dostáva späť predo mňa, ale nestačilo to. Je mi ľúto Charlesa aj môjho tímu. Mal som dobré tempo a vedel som, že sa mi môže podariť niečo skvelé, ale trochu som to prehnal. Nabudúce si možno počkám alebo si potrebujem byť viac istý, že dokážem dotiahnuť manéver do úspešného konca. To sú najdôležitejšie lekcie, teraz ideme ďalej,“ hovoril Antonelli.