Veľká cena Holandska v Zandvoorte priniesla dramatické preteky, mnoho pozitívnych, ale aj viacero negatívnych príbehov. Každý jeden z pilotov na štarte chce byť majstrom sveta, v aktuálnej sezóne sa boj o svätý motoristický grál zúžil na dvoch pilotov - tímových kolegov z McLarenu.
Stane sa Oscar Piastri piatym austrálskym šampiónom F1, prvým od roku 1980, kedy kráľovnú motoršportu ovládol Alan Jones? Po 15. veľkej cene sezóny 2025 má k tomu výrazne bližšie než jeho tímový kolega Lando Norris.
Austrálčan je k titulu výrazne bližšie
Počas letnej prestávky bol boj o šampióna vyrovnaný, Piastriho a Norrisa delilo 9 bodov. Preteky v piesočných dunách však všetko zmenili. Sen Landa Norrisa o majstrovskom titule sa poriadne vzdialil, naopak Oscarovi Piastrimu sa výrazne priblížil.
Po tom, čo britský pilot počas stíhacej jazdy za svojím tímovým kolegom musel v závere pretekov odstúpiť kvôli technickej poruche, Piastriho náskok narástol na 34 bodov.

Pravda, aj VC Holandska ukázala, aký vie byť motoristický šport nevyspytateľný, do konca sezóny je ešte (alebo „už len“) 9 veľkých cien. Koniec-koncov upozorňuje na to aj samotný 24-ročný austrálsky pilot, že ani zďaleka nemá ešte vyhraté. Veď práve teraz sme videli, že aj dominantný monopost McLarenu môže mať technické problémy.
Jeho vyhlásenia sú pochopiteľné a diplomatické. Rozhodnuté ešte nie je, ale práve po pretekoch zo záveru augusta sa k vysnenému cieľu výrazne priblížil.
Fanúšikovia chcú vidieť ostré, ale férové súboje na trati. Ak by sa rozhodlo o poradí šampionátu takýmto spôsobom, bola by to veľká škoda. Momentálne to vyzerá tak, že technické problémy Norrisovho monopostu výrazne ovplyvnili boj o šampióna F1.
Vyrovnanejšie výkony Piastriho
Samozrejme, nie je to len o Norrisovom odstúpení v Holandsku. Oscar Piastri nie je priebežným lídrom náhodou. Ukazuje väčšiu konzistentnosť, sústredenosť, dravosť, širšie lakte, ale najmä je psychicky odolnejší než jeho tímový kolega.
Lando Norris bol pasovaný pred sezónou za väčšieho favorita. A v McLarene to bol práve on, kto má po Lewisovi Hamiltonovi a Mikkovi Häkkinenovi priniesť ďalší jazdecký titul do tohto slávneho tímu. Lenže pod tlakom začal robiť oveľa viac chýb a počas sezóny začal strácať pôdu pod nohami.
Za všetko stačí spomenúť Norrisovu nehodu v Kanade v závere pretekov, kde v snahe predbehnúť tímového kolegu urobil nepochopiteľný manéver, ktorý ukončil jeho preteky a pokojne mohol so sebou vziať aj Piastriho.
Z týchto momentov sa dokázal oklepať, svoje chyby napravil. O to viac frustrujúcejšie to pre pilota musí byť, keď zasiahne „vyššia moc“.
Aj keď Norris nepriamo naznačil svoje limity aj v súboji s Verstappenom po štarte v Zandvoorte, kde sa viditeľne stiahol. Síce to svojmu holandskému rivalovi a kamarátovi o pár kôl vrátil krásnym predbiehacím manévrom po vonkajšej strane, moment z úvodu pretekov vypovedal mnohé.
Dráma až do posledných pretekov
Fanúšikovia by si po rokoch Verstappenovej dominancie zaslúžili podobné vyvrcholenie, aké bolo v roku 2021, kedy do posledných pretekov v Abú Dabí nebolo v bitke o titul medzi Lewisom Hamiltonom a Maxom Verstappenom nič rozhodnuté. Samozrejme, bez kontroverzných rozhodnutí riaditeľstva šampionátu, ktoré sprevádzali samotný záver pretekov.
Nádej na niečo podobné (až na tú kontroverziu) ešte samozrejme žije, ale je čoraz menej pravdepodobnejšia. Oscar Piastri podáva vyrovnané a konzistentné výkony, zdá sa, že s ľadovým pokojom a spoľahlivým autom kráča za svojím cieľom.
Norrisa rozhodne nikto neodpisuje, ale odteraz si už nebude môcť dovoliť žiadnu chybu a svojho tímového kolegu musí zdolávať. A ak chce byť ďalším britským šampiónom, zrejme bude potrebovať aj kus šťastia.
V McLarene už zažili majstrovský boj tímových kolegov
V McLarene majú s bitkou o titul medzi tímovými kolegami značné skúsenosti. V rokoch 1988 a 1989 sa vryli do pamäti fanúšikov ikonické súboje medzi Ayrtonom Sennom a Alainom Prostom. Brazílčan Sernna uspel v roku 1988, Francúz Prost o rok neskôr. Rivalita týchto dvoch pilotov je dodnes považovaná za jednu z najslávnejších v ére F1.