Kolotoč F1 sa po dvojtýždňovej pauze opäť hlási o slovo. Druhá polovica sezóny odštartuje pretekmi s poradovým číslo 13 na legendárnom okruhu v belgickom Spa-Francorchamps.
Ide o najdlhšiu trať v kalendári kráľovnej motoršportu s ikonickou zákrutou Eau Rouge, ktorú jazdci prechádzajú na plný plyn, a ktorá plynule prejde cez pravotočivú zákrutu Raidillon až na rovinku Kemmel.
História priniesla na tejto trati mnoho nezabudnuteľných dramatických momentov. Pôvodná trať merala 15 km, dokonca sa jazdilo po verejných komunikáciách.
Najúspešnejším jazdcom na tomto okruhu je sedemnásobný šampión Michael Schumacher so šiestimi víťazstvami, najúspešnejším tímom je Ferrari, ktoré tu vyhralo 18-krát.
Vo farbách stajne z Maranella sa naposledy z triumfu v Belgicku tešil Charles Leclerc v roku 2019. Zaujímavosťou je, že preteky v Spa nikdy nevyhral žiadny Belgičan.
Pokračujúci súboj McLarenov
Ako sme si počas aktuálnej sezóny zvykli, najhorúcejšími kandidátmi na výhru budú obaja jazdci McLarenu, medzi ktorými je po dvoch víťazstvách Landa Norrisa už len 8-bodový náskok v prospech Austrálčana Oscara Piastriho.
Psychická výhoda by mala byť na strane britského pilota, ktorý si v Silverstone splnil sen, keď sa mu podarilo vyhrať domáce preteky. Ale pauza bola dlhá, Piastri sa dokáže motivovať a podávať rovnako dobré výkony a môžeme očakávať ďalší výnimočný súboj tímových kolegov.
V Red Bulle začína nová éra, Verstappen so špeciálnou prilbou
Aj keď sa dva víkendy nejazdilo, v F1 sa diali veľké veci. Hlavnou témou uplynulého obdobia bol koniec Christiana Hornera v Red Bulle a budúcnosť Maxa Verstappena.
Tá sa stále nevyriešila a čoraz viac sa skloňuje jeho odchod do Mercedesu aj napriek platnej zmluve s Red Bullom. Do karát tomu nahráva aj fakt, že tím Tota Wolffa stále neoznámil predĺženie zmluvy so svojou jednotkou Georgom Russellom.

Silným v Belgicku by mal byť holandský jazdec, dôležité ale bude, ako sa vysporiada s obrovským mediálnym tlakom a otázkami ohľadom jeho budúcnosti. Aktuálne sa zdá, že nálada v tíme pod vedením nového šéfa Laurenta Mekiesa je veľmi dobrá.
„V Silverstone sme nepodali náš najlepší výkon, ale pole position bola sľubný krok vpred. Minulý týždeň som bol v továrni, aby som s tímom strávil nejaký čas na simulátore. Teším sa na spoluprácu s Laurentom,“ povedal Max Verstappen.
„V Belgicku sa vždy tešíme veľkej podpore od oranžovej armády a pre mňa sú to niečo ako druhé domáce preteky. Preto sa vrátim k svojej oranžovej helme, špeciálnej šiltovke a špeciálnym topánkam,“ dodal Holanďan.
Zaujímavé bude sledovať aj druhý monopost Red Bullu, v ktorom sedí Japonec Juki Cunoda, keďže s novým šéfom tímom sa dobre pozná z pôsobenia v Racing Bulls.
„Tieto preteky sú začiatok novej éry pre náš tím a bude príjemné sa opäť spojiť s Laurentom. V tíme Racing Bulls sme spolupracovali naozaj dobre. Viem, ako chce pracovať a plne sa sústredíme na ďalšie napredovanie. Pre mňa osobne je kľúčové podávať výkony, ktoré tím očakáva,“ hovoril druhý pilot Red Bullu.
Parametre VC Belgicka na okruhu Spa-Francorchamps:
Prvá Veľká cena: 1950
Dĺžka okruhu: 7 004 m.
Počet kôl: 44 kôl (308, 052 km).
Počet zákrut: 19
DRS Zóna: 2
Maximálna rýchlosť: 319,6 km/h
Najrýchlejšie kolo: S. Perez (2024), 1:44,701.
Najviac víťazstiev: M. Schumacher (6)
Stupne víťazov 2024: 1. L. Hamilton (V. Brit./Mercedes), 2. O. Piastri (Aus./McLaren), 3. C. Leclerc (Monako/Ferrari)
Silné Mercedesy a Ferrari s kľúčovými vylepšeniami
V minulom roku predviedol v Spa fantastický výkon George Russell, keď britský pilot zvolil so svojim tímom taktiku na jednu zastávku v boxoch. Na opotrebovaných pneumatikách síce zajazdil fantasticky, šachovnicovú vlajku videl ako prvý, lenže jeho monpost mal aj zásluhou opotrebenia gúm o 1,5 kg nižšiu povolenú hmotnosť a trest bol nekompromisný.
Dodatočne udelili víťazstvo druhému v poradí, čo bol v tom čase jeho tímový kolega Lewis Hamilton. Opäť sa tak dá predpokladať, že Mercedesy budú v Spa silné, zvlášť George Russell.
Do celkového poradia na popredných priečkach by už malo výraznejšie prehovoriť aj Ferrari, ktoré by malo v Belgicku priniesť novú zadnú štruktúru odpruženia, ktorá by mala pilotom pomôcť s nedostatočnou stabilitou v zákrutách, a mala by sa priblížiť konceptu dizajnu McLarenu a Mercedesu. S touto informáciou prišiel španielsky novinár Jesus Balseiro vo svojom článku pre as.com.
Netreba zabúdať, že v Ardénach sa bude jazdiť šprintový víkend, takže v hre bude viac bodov. A aj keď samotní piloti neprikladajú šprintu až taký význam, v tesnom boji o titul medzi Oscarom Piastrim a Landom Norrisom môže rozhodovať aj tento skrátený formát pretekov.
Na nedeľu hlásia meteorológovia dažde, tak verme, že uvidíme plnohodnotné preteky a nezopakuje sa situácia z roku 2021, kedy sa kvôli silnému lejaku odjazdili len dve kolá, aj to za safety carom.
Priebežné poradie šampionátu:
Celkové poradie pilotov po 12 VC: 1. O. Piastri (Aus./McLaren) – 234 bodov, 2. L. Norris (V. Brit./McLaren) – 226 bodov, 3. M. Verstappen (Hol./Red Bull) – 165 bodov, 4. G. Russell (V. Brit./Mercedes) – 147 bodov, 5. C. Leclerc (Mon./Ferrari) – 119 bodov
Poradie konštruktérov po 12 VC: 1. McLaren – 460 bodov, 2. Ferrari – 222 bodov, 3. Mercedes – 210 bodov, 4. Red Bull – 172 bodov, 5. Williams – 59 bodov