Odložený štart kvôli monopostu Carlosa Sainza, zostrelenie Maxa Verstappena už v prvom kole, interný súboj McLarenov, ďalšie pódium pre Ferrari a prvé kariérne body pre Gabriela Bortoleta, patria k najdôležitejším udalostiam Veľkej ceny Rakúska, ktorá ostane v kalendári F1 minimálne do roku 2041. A oprávnene.
Už štartová procedúra priniesla prvý dramatický moment, kedy sa nepohol Williams Carlosa Sainza. Napokon sa mu podarilo zaradiť prvý prevodový stupeň, odkrúžil zahrievacie kolo, ale v boxoch mu začali horieť brzdy a do pretekov vôbec nenastúpil.
Verstappen nerobil z vypadnutia žiadny problém
Hneď druhý dramatický moment prišiel po štarte v tretej zákrute. Čerstvý maturant Andrea Kimi Antonelli začal neskoro brzdiť, Lawsonovi sa ešte vyhol, ale bolo len otázkou náhody koho trafí. Hamiltonove Ferrari minul len tesne, odniesol si to štvornásobný šampión Max Verstappen.
Domáce preteky pre Red Bull tak skončili katastrofou. S istou nadsázkou by sa však dalo napísať, že táto nehoda bola pre Verstappena vykúpením, pretože sa celý víkend na Red Bull Ringu trápil.
„Takéto veci sa stávajú. Každý pilot raz v kariére spraví takúto chybu. Nie je to príjemné, ale pre mňa to je už uzavretá téma,“ povedal po pretekoch o incidente Max Verstappen.
Taliansky mladík si za túto nehodu vyslúžil dva trestné body. Navyše, mu komisári udelili dodatočný trest straty troch miest na štarte pri nasledujúcej Veľkej cene Veľkej Británie. Antonelli sa obhajcovi titulu ospravedlnil, takisto aj svojmu tímu.
„Samozrejme, že som urobil veľkú chybu. Nebrzdil som nevyhnutne príliš neskoro, ale keď som tvrdo dupol na brzdu, v tej chvíli sa mi však zablokovali zadné pneumatiky a jednoducho som nemohol zastaviť. Je mi veľmi ľúto tímu a Maxa tiež. V tej chvíli som však bol pasažier,“ opísal inkriminovaný moment nováčik vo farbách Mercedesu.
Mimochodom, Holanďan stráca po vypadnutí v Rakúsku na lídra šampionátu už 61 bodov. „Vždy bojujeme naplno, môj prístup sa nezmenil. Už mám veľa víťazstiev. Niekedy však treba prijať, že nevyhráte a musíte urobiť maximum. Dúfam, že po dnešku všetci prestanú hovoriť o mojich šanciach na titul,“ reagoval pred novinármi.
Jazdci McLarenu si súboje užili
Fanúšikov tak najviac opäť bavil súboj oboch pilotov McLarenu. Lando Norris odolal útokom tímového kolegu a ukázal, že svoju chybu z Kanady už dávno hodil za hlavu. Fanúšikom „papájových“ zo dvakrát pri útokoch Piastriho na tímového kolegu tuhla krv v žilách, ale napokon 25-ročný Brit zaznamenal svoj siedmy kariérny triumf.
„V niektorých momentoch to bolo ozaj tesné, ale aj vzrušujúce. Šli sme na hrane a naplno. Nikdy to však nebude dokonalé, dosiahnuť dokonalosť je náročné. Predviedli sme pekné súboje, bolo to čisté a férové,” povedal víťaz Veľkej ceny Rakúska Lando Norris.
„Nebol to náš prvý súboj, takže si myslím, že obaja sme vedeli, čo môžeme očakávať. Bol to tvrdý súboj. Možno som raz alebo dvakrát prekročil hranice, ale bojujeme o víťazstvá v F1, to je vždy tvrdé a náročné. Myslím si, že to boli zábavné preteky. Možno sme po prvej zastávke nemali dovoliť Landovi, aby nám tak ďaleko odskočil, ale prvých dvadsať kôl bolo naozaj intenzívnych,“ zhodnotil preteky líder priebežného poradia šampionátu a v druhý pilot z Rakúska Oscar Piastri.
Ferrari ide správnym smerom
Oboch pilotov McLarenu doplnil na pódiu Charles Leclerc, štvrtý skončil jeho tímový kolega Lewis Hamilton. Ferrari priniesli do Rakúska vylepšenia, aj keď to neboli tie najočakávanejšie. A práve sedemnásobný šampión bol spokojný.
„Ako tím sme spravili megapokrok. Tento víkend sme boli druhým najrýchlejším tímom a na McLaren sme nestratili minútu. To je pozitívne. Získali sme veľmi slušný balík bodov, takže určite som spokojný,“ hovoril v cieli pred novinármi.
„Pracujeme správnym smerom. Tento víkend sme priviezli vylepšenia, ktoré nám trochu pomohli znížiť stratu, ale tá je stále značná. Musíme zatlačiť na pílu a čo najskôr priviesť čo najviac vylepšení, aby sme ju uzavreli. Celkovo to však bol pozitívny víkend. Z tohto pohľadu som rád, že sme maximalizovali náš potenciál. Teraz ho potrebujeme zlepšiť,“ doplnil ho bronzový Leclerc.
Bolo to horšie než Russell očakával
Naopak, spokojnosť nemohla vládnuť v Mercedese, ktorý bol navnadený Russellovým víťazstvom v Kanade a tretím miestom mladíka Antonelliho. ten však skončil už v prvom kole a George Russell skončil piaty s priepastným rozdielom nielen na vedúceho Norrisa, ale aj štvrtého Hamiltona.
„Čakal som zlé preteky, ale toto bolo horšie, než som si vedel predstaviť. Problém je veľmi jasný. Z Kanady sme odchádzali ako víťazi. Neprehrievali sa nám pneumatiky a boli sme najrýchlejší. Akonáhle však prídeme na trať, kde sa pneumatiky čo i len trochu prehrievajú, výrazne sa prepadneme. Tím v posledných šiestich mesiacoch pracoval veľmi tvrdo, aby to vyriešil. Máme nejaké nápady, ale žiadny, ktorý by nás výrazne posunul vpred,” skonštatoval George Russell.
Prvé body pre šampióna F2 a F3
Jazdcom dňa sa stal 20-ročný brazílsky nováčik v službách tému Kick Sauber, ktorý skončil prvýkrát v kariére na bodoch, patrilo mu 8. miesto.
„Lomcujú mnou emócie a som rád, že mám prvé body. S Fernandom sme zviedli úžasný súboj. Mohol som získať ešte viac bodov, ale, bohužiaľ, nedokázal som ho predbehnúť, aj keď to bolo veľmi tesné,“ hovoril po pretekoch. V závere totiž zatlačil na svojho mentora a manažéra zároveň Fernanda Alonsa, ale skúsený harcovník si siedmu pozíciu postrážil.
„Dúfajme, že v druhej polovici sezóny budeme pokračovať v boji o pozície, o ktoré sme bojovali dnes. Bola to skvelá jazda a myslím si, že ak tím bude pokračovať v práci, ktorú odvádzal tento víkend, môžeme dosiahnuť veľké veci,“ doplnil Bortoleto.
Pochvalu si znova zaslúži aj jeho skúsený kolega Nico Hulkenberg, ktorý štartoval z posledného miesta a napokon si pripísal na svoje konto dva body za 9. miesto. Posledný bod bral Esteban Ocon z Haasu za 10. miesto.