O slovo sa v kalendári F1 po dlhšom čase hlási mestská trať, takže zvodidlá budú opäť blízko, navyše nekompromisné uličky hlavného mesta Azerbajdžanu neodpúšťajú žiadne chyby.
Baku sa často označuje ako mix Monaka s rýchlosťou Monzy. Okruh sa kľukatí priamo srdcom hlavného mesta Azerbajdžanu a ponúka unikátnu kombináciu úzkych technických pasáží historického centra s najdlhšou rovinkou v F1 popri pobreží Kaspického mora, ktorá umožňuje monopostom dosiahnuť rýchlosti presahujúce 360 km/h.
Špecifickou črtou trate je sekcia okolo hradieb starého mesta, kde sa asfalt zužuje do tesného koridoru – jeden z najužších bodov v celom šampionáte. To kladie mimoriadne nároky na presnosť jazdcov, zatiaľ čo dlhé rovinky zas preverujú výkon motorov a efektivitu aerodynamiky.
Preteky na tejto trati sa prvýkrát objavili v kalendári F1 v roku 2016 (prvý ročník sa išiel ako Veľká cena Európy). Historicky sa na tomto okruhu najviac darí pilotom Red Bullu, ktorí zvíťazili v Baku štyrikrát. V roku 2017 to bol Daniel Ricciardo, v roku 2022 Max Verstappen.
Až dva razy vyhral v Azerbajdžane Sergio Pérez (2021 a 2023). Mexický pilot, ktorý sa do F1 vráti v budúcom roku vo farbách Cadillacu, má prezývku kráľ mestských tratí, keďže 5 zo 6 triumfov v F1 dosiahol práve na mestských okruhoch.
Parametre VC Azerbajdžanu v Baku:
Prvá Veľká cena: 2016
Dĺžka okruhu: 6 003 m.
Počet kôl: 51 kôl (306, 049 km).
Počet zákrut: 20
DRS Zóna: 2
Maximálna rýchlosť: 378 km/h
Najrýchlejšie kolo: C. Leclerc (2019), 1:43,009.
Najviac víťazstiev: S. Pérez (2)
Najúspešnejší tím: Red Bull (4)
Stupne víťazov 2024: 1. O. Piastri (Aust./McLaren), 2. C. Leclerc (Mon./Ferrari), 3. G. Russell (V. Brit./Mercedes)
Kráľom kvalifikácií v Baku je Leclerc
Táto trať extrémne sedí Charlesovi Leclercovi, minimálne v kvalifikáciách, keďže v posledných štyroch rokoch rokoch stál štyrikrát na pole position. Lenže ani raz ju nedokázal premeniť na víťazstvo. V roku 2021 skončil štvrtý, v 2022 preteky nedokončil, v 2023 bol tretí, minulý rok mu patrila druhá priečka.
Prelomí pilot Ferrari po Monaku akúsi ďalšiu kliatbu inej mestskej trate? Po pretekoch v Monze sám hovoril, že VC Azerbajdžanu je jedna z mála tratí, na ktorej by sa mohlo Ferrari dariť.
„Singapur, možno Baku a Las Vegas budú miesta, kde môžeme byť bližšie k víťazstvu. Ale myslím si, že sme na treťom mieste v rýchlosti, možno budeme druhí, ak bude mať Red Bull problémy, ale byť prví bude dosť ťažké,“ netajil.
Mimochodom, z ôsmich pretekov v uliciach Baku dokázali pole-position premeniť na víťazstvo len dvaja piloti Mercedesu. V roku 2016 Nico Rosberg a v roku 2019 Valtteri Bottas.
Piastri obhajuje víťazstvo
Minuloročné víťazstvo bude obhajovať aktuálny líder priebežného poradia Oscar Piastri, ktorý pred dvoma týždňami skončil za svojím tímovým kolegom Landom Norrisom po tom, ako do hry vstúpili povestné „papájové pravidlá“. Stále však má pred svojim britským kolegom komfortný 31-bodový náskok.
Práve oba McLareny budú v Baku znova najväčšími ašpirantmi na víťazstvo. Aj keď netreba zabúdať na nevyspytateľnú povesť tejto veľkej ceny.
Priebežné poradie šampionátu:
Celkové poradie pilotov po 16 VC: 1. O. Piastri (Aus./McLaren) – 324 bodov, 2. L. Norris (V. Brit./McLaren) – 293 bodov, 3. M. Verstappen (Hol./Red Bull) – 230 bodov, 4. G. Russell (V. Brit./Mercedes) – 194 bodov, 5. C. Leclerc (Mon./Ferrari) – 163 bodov
Poradie konštruktérov po 16 VC: 1. McLaren – 617 bodov, 2. Ferrari – 280 bodov, 3. Mercedes – 260 bodov, 4. Red Bull – 239 bodov, 5. Williams – 86 bodov