Medzinárodná futbalová asociácia pre pravidlá (IFAB) mení posudzovanie dvojdotykov pri pokutových kopoch.
Pokiaľ hráč neúmyselne trafí loptu naraz obidvomi nohami a takýmto spôsobom jedenástku premení, bude sa jeho pokus opakovať. Doteraz platilo, že takýto pokutový kop sa považoval za nepremenený.
K zmene príde od 1. júla. „Situácia, keď exekútor penalty náhodne zasiahne loptu simultánne obidvomi nohami, alebo keď lopta ihneď po zahratí pokutového kopu trafí stojnú nohu hráča, je veľmi zriedkavá,“ uviedol podľa AFP sekretár IFAB Lukas Brud.
Búrlivá debata
Takáto situácia nastala v marcovom odvetnom zápase osemfinále Ligy majstrov, keď Real Madrid vyradil v jedenástkovom rozstrele mestského rivala Atletico.
Dvojzápas sa skončil v súčte nerozhodne 2:2 a nasledoval rozstrel, pri ktorom sa útočník Atletica Julian Alvarez na klzkom trávniku pošmykol, no z bieleho loptu dokázal loptu poslať do siete.
Videozáznam však odhalil, že argentínsky útočník kopol pravou nohou a lopty sa zľahka dotkla aj jeho ľavá noha. Preto jeho jedenástka podľa pravidla č. 14 neplatila.
Real nakoniec zvíťazil v rozstrele 4:2 a postúpil do štvrťfinále. Penaltové pošmyknutie a dvojdotyk Alvareza vyvolal vo futbale búrlivú debatu.
Európska futbalová únia (UEFA) po stretnutí bránila rozhodnutie hlavného arbitra Szymona Marciniaka.
„Hoci kontakt hráča s loptou pomocou stojnej nohy pri vykonaní kopu bol minimálny, podľa platných pravidiel (pravidlo 14.1) mal VAR apelovať na rozhodcu a signalizovať, že gól by nemal byť uznaný,“ dala UEFA za pravdu poľskému rozhodcovi.
Trajektória lopty
UEFA však dodala, že bude v tejto súvislosti viesť rozhovory s Medzinárodnou futbalovou federáciou (FIFA) a IFAB o prípadnej zmene.
Podľa Bruda dôjde k úprave, ale nebude sa dotýkať platného pravidla č. 14. „To je primárne určené pre situácie, keď sa exekútor zámerne dotkne lopty druhýkrát predtým, než sa jej dotkne ďalší hráč,“ poznamenal sekretár IFAB.
„Toto je úplne rozdielne od situácie, keď exekútor neúmyselne trafí loptu naraz oboma nohami alebo sa jej dotkne stojnou nohou, čo sa zvyčajne stáva, keď sa pošmykne.“
Brud zdôraznil, že aj neúmyselný dvojdotyk by mohol byť neférový pre brankára, pretože zmenil trajektóriu lopty.
Preto IFAB rozhodla, že ak je takýto pokutový kop úspešný, bude sa opakovať. Ak počas riadneho hracieho času alebo predĺženia bude takýto kop neúspešný, bude nasledovať nepriamy voľný kop.
V rozstrele sa bude takýto pokutový kop, keď lopta neskončí v bráne, považovať za nepremenený.