„Nemusím hovoriť o ničom,“ reagoval pred novinármi holandský pretekár Max Verstappen po jeho incidente s Georgom Russellom v závere Veľkej ceny Španielska. Komisári mu po vrazení do britského pilota Mercedesu udelili 10-sekundový trest, vďaka čomu sa prepadol až na 10. miesto, za ktoré získal len jeden bod.
Veľká cena Španielska na okruhu Catalunya priniesla 55 kôl veľkú strategickú bitku. A okrem štartu nie až tak veľmi záživnú pre fanúšikov. Pravda, narozdiel od Monaka sme videli aj nejaké predbiehanie a najväčším otáznikom pretekov bol počet zastávok v boxoch.
Lenže prišlo spomínané 55. kolo, v ktorom to nevydržal motor Antonelliho Mercedesu – taliansky mladík odstúpil pre technické problémy už v druhej z troch posledných veľkých cien. Na trať vyšiel safety car a po ňom sa diali veľké veci. Jazdci vo veľkom opäť zašli do boxov, kde na záverečných pár kôl nasadili najmäkšiu červenú zmes pneumatík.
Po reštarte dostali preteky nový náboj
Okrem Maxa Verstappena. Pilot red Bullu dostal od svojho tímu najtvrdšiu bielu sadu pneumatík, ktorej sa každý vyhýbal. Tým pádom mal najväčšiu nevýhodu.
Hneď po reštarte pretekov v nájazde do cieľovej rovinky sa Verstappenov monopost „splašil“, čo využil Charles Leclerc, ktorý sa však pri obiehaní Holanďana zaznamenal kontakt s jeho Red Bullom, čo štvornásobný majster sveta okamžite reportoval svojmu tímu a dožadoval sa vrátenia pozície.
V prvej zákrute sa Verstappen jemne „ťukol“ aj s Russellom, ana trať sa vracal cez únikovú zónu a podarilo samu dostať pred Brita. Verstappen vybuchol po tom, čo mu jeho inžinier oznámil, aby vrátil pozíciu Georgovi Russellovi za incident z prvej zákruty.
Russell: Narazil do mňa
A prišiel najkontroverznejší moment Veľkej ceny Španielska. Hneď po tom, ako Russellovi pozíciu prepustil, mu britský pilot zavrel ďalšiu zákrutu. V tomto momente sa naplno prejavilo Verstappenova frustrácia a došlo ku kontaktu medzi ním a pretekárom Mercedesu. Napokon komisári udelili jazdcovi Red Bullu 10-sekundovú penalizáciu a z 5. pozície spadol až na 10. miesto.
„Môj pohľad je taký, že do mňa narazil. Neviem prečo alebo aké mal myšlienky. Pozrite sa, ako Max preteká. On bol štvrtý, ja piaty, ja som skončil štvrtý, on desiaty. Som rád, že sa mi podarilo preteky dokončiť. Nie som si istý, na čo myslel, lebo seba a tím pripravil o veľa bodov. takže sa nebolo treba o tom rozprávať,“ uviedol pred novinármi svoj pohľad na incident George Russell.
Najskôr o tom nechcel hovoriť, potom sa kajal
Svoj názor na preteky po reštarte pridal aj Max Verstappen. „V poslednej zákrute som mal veľký problém. Bohužiaľ, tvrdé pneumatiky mali veľmi nízku priľnavosť. Takže to bolo dosť bolestivé. V podstate nám došli pneumatiky. S odstupom času, bolo lepšie zostať vonku? Možno, neviem. Vždy je ľahké hovoriť o tom, už keď je po všetkom. A kvôli tvrdým pneumatikám som sa dostávate do takýchto situácií. O incidente s Russellom nemusím hovoriť nič, pretože na tom aj tak nezáleží.“
Mimochodom, za tento incident dostal aj 3 trestné body, na svojom konte ich už má jedenásť. A za 12 trestných bodov je zákaz štartu v ďalších pretekoch. Verstappen musí prežiť nasledujúceho dve veľké ceny bez ďalšieho trestného bodu, potom sa mu dva z minulého roka odpočítajú.
Deň po pretekoch napokon 27-ročný pretekár napísal na sociálnej sieti, že táto kolízia správna nebola. „V Barcelone sme mali skvelú stratégiu a dobré preteky, až kým neprišiel safety car. Náš výber pneumatík v závere a niektoré manévre po reštarte priživili moju frustráciu, čo viedlo ku kroku, ktorý nebol správny a nemal sa stať. Vždy odvádzam všetko pre tím a emócie môžu byť niekedy vybičované. Vidíme sa v Montreale.“
Piastri mal dobrý víkend
Ak mala nová technická direktíva o flexibilite predných krídiel priniesť akési obmedzenie rýchlosti McLarenov, nič také sa neudialo. Oscar Piatri po výbornom štarte kontroloval svoje tempo, neskôr aj Lando Norris, aj keď pred výjazdom safety caru sa obaja piloti zrejme trochu obávali Maxa Verstappena.
„Mal som výborný štart. Prvý stint znamenal, že som si mohol nastaviť zvyšok pretekov o niečo ľahšie. Predierať sa cez všetkých pilotovo kolo pozadu bolo naozaj ťažké, špinavý vzduch za mnou začínal robiť rozdiel 3 až 4 sekundy, mal som pocit, že v danom momente bolo ťažké sa cez to dostať, ale vedel som, že potrebujem zatlačiť, uvoľniť tempo a podarilo sa mi odviesť dobrú prácu. A prišiel safety car, mal som pocit, že som to zvládol dobre, vedel som, že mám tempo, takže môžem skonštatovať, že som mal dobrý víkend,“ zhodnotil veľkú cenu Španielska jej víťaz Oscar Piastri, ktorý bol na pódiu už ôsme preteky v rade.
Druhý Norris priznal predl novinármi, že na prekonanie tímového kolegu nemal rýchlosť.
Pre tím McLaren ide o prvé „double“ v Barcelone od roku 1998, kedy sa to podarilo Mikovi Häkkinenovi s Davidom Coulthardom.
Leclercovi k pódiu výrazne pomohol safety car
Na trejte priečke skončil Charles Leclerc po štarte zo siedmej pozície. Pre Ferrari to bolo prvé umiestnenie na pódiu na tomto okruhu od roku 2017. Charles Leclerc skončil na treťom mieste po štarte zo siedmej pozície.
Šéf stajne Frederic Vasseur priznal, že safety car im v tom výrazne pomohol. Druhý jazdec tímu z Maranella Lewis Hamilton sa vytrápil a po štarte z 5. miesta skončil šiesty.
Skvelý Hulkenberg
Aj keď si fanúšikovia zvolili za jazdca Maxa Verstappena, objektívne nim bol úplne iný pilot – 37-ročný Nico Hulkenberg, ktorý štartoval až z 15. pozície a skončil na podpriemernom monoposte Kick Sauber šiesty.
A navyše sa v závere blysol predbehnutím Lewisa Hamiltona. Nová podlaha tímu Kick Sauber evidentne zafungovala, keďže výbornej jazdil aj jeho tímový kolega Gabriel Bortoleto, ktorý napokon skončil dvanásty.
Ďalšie výborné preteky má za sebou nováčik sezóny Isack Hadjar, ktorý bral za 7. meisto šesť bodov, štyri body si na svoje konto pripísal aj jeho krajan Pierre Gasly na Alpine.
Prvé body v sezóne pre Alonsa
Na domácej veľkej cene získal nestarnúci Fernando Alonso svoje prvé body v aktuálnej sezóne za 9. miesto. naopak, druhý domáci pilot Carlos Sainz na Williamse po 18. mieste v kvalifikácii to dotiahol len na 14. priečku, potvrdilo sa, že barcelonská trať Williamsom nesedí, keďže jeho tímový kolega Alex Albon z pretekov odstúpil.
Piloti si od pretekania teraz oddýchnu, v júni ich čakajú „len“ dve veľké ceny. Od 13. do 15. júna je na programe VC Kanady v Montreale a od 27. do 29. júna VC Rakúska na Red Bull Ringu.
Veľká cena Španielska - výsledky:
1. Oscar Piastri (Aus./McLaren) 1:32:57,375 hod., 2. Lando Norris (V. Brit./McLaren) +2,471 sek., 3. Charles Leclerc (Mon./Ferrari) +10,455, 4. George Russell (V. Brit./Mercedes) +11,359, 5. Nico Hülkenberg (Nem./Kick Sauber) +13,648, 6. Lewis Hamilton (V. Brit./Ferrari) +15,508, 7. Isack Hadjar (Fr./Racing Bulls) +16,022, 8. Pierre Gasly (Fr./Alpine) +17,822, 9. Fernando Alonso (Šp./Aston Martin) +21,564, 10. Max Verstappen (Hol./Red Bull) +21,826, 11. Liam Lawson (Aus./Red Bull) +25,532, 12. Gabriel Bortoleto (Braz./Kick Sauber) +25,996, 13. Juki Cunoda (Jap./Racing Bulls) +28,822, 14. Carlos Sainz (Williams) +29,309, 15. Franco Colapinto (Arg./Alpine) +31,381, 16. Esteban Ocon (Fr./Haas) +32,197, 17. Oliver Bearman (V. Brit./Haas) +37,065. Kimi Antonelli (Tal./Mercedes), Alex Albon (Thaj./V. Brit./Williams, neštartoval: Lance Stroll (Kan./Aston Martin)
Celkové poradie po 9 veľkých cenách:
Poradie pilotov: 1. O. Piastri (Aus./McLaren) – 186 bodov, 2. L. Norris (V. Brit./McLaren) – 176 bodov, 3. M. Verstappen (Hol./Red Bull) – 137 bodov, 4. G. Russell (V. Brit./Mercedes) – 111 bodov, 5. C. Leclerc (Mon./Ferrari) – 94 bodov
Poradie konštruktérov: 1. McLaren – 362 bodov, 2. Ferrari – 165 bodov, 3. Mercedes – 159 bodov, 4. Red Bull – 144 bodov, 5. Williams – 54 bodov