Preteky 24 hodín Le Mans patria k najslávnejším a najprestížnejším motoristickým podujatiam na svete. Tie pred sedemdesiatimi rokmi sa však nezmazateľne zapísali do histórie ako najtemnejší moment motošportu.
Tragédia, ktorá sa odohrala 11. júna 1955, si vyžiadala životy minimálne 82 ľudí. Presný počet obetí nie je známy. Niektoré zdroje uvádzajú 83 obetí, iné 84. Zranených bolo ďalších 120. Bol to šok.
Preteky v Le Mans sú známe svojou náročnosťou – vozidlá, jazdci aj technika sú počas 24 hodín pod obrovským tlakom. V roku 1955 bola trať už tradične zaplnená tisíckami divákov, ktorí sledovali súboj medzi úspešnými značkami ako Mercedes-Benz, Jaguar, Ferrari a ďalšími.
Horiace časti vleteli na tribúnu
Technológie áut v tom čase napredovali, ale bezpečnosť divákov i jazdcov výrazne zaostávala.
Tribúny boli umiestnené veľmi blízko trate a ochranné bariéry boli minimálne alebo úplne chýbali.
Katastrofa sa odohrala približne v tretej hodine pretekov. Na cieľovej rovinke došlo k osudnému incidentu, keď Jaguar jazdca Mika Hawthorna náhle spomalil, aby zabočil do boxov. To spôsobilo chaos, v ktorom sa snažili vyhnúť kolízii ďalšie autá.
Pierre Levegh, jazdiaci na Mercedese 300 SLR, sa zrazil s vozidlom Austina Healyho, ktoré riadil Lance Macklin.
Leveghovo auto pri náraze vzlietlo do vzduchu, narazilo do tribúny a explodovalo. Časti vozidla, vrátane motora a nápravy, boli vrhnuté do davu divákov, čo spôsobilo okamžitú smrť desiatkam ľudí. Levegh zahynul na mieste, keď bol vymrštený z vozidla.
Švajčiari motoristické súťaže zastavili
Katastrofa spôsobila okamžitý šok a vyvolala otázky o bezpečnosti motoristických pretekov. Mnohé krajiny, vrátane Švajčiarska, okamžite zakázali organizáciu motoristických podujatí, zákaz v tejto krajine platil až do 21. storočia.
Mercedes-Benz, hoci mal šancu na víťazstvo, stiahol zvyšné autá zo súťaže ako znak úcty k obetiam. Pre mnohé automobilové tímy a jazdcov bola táto tragédia zlomovým bodom, ktorý zmenil vnímanie bezpečnosti v motošporte.
Tragédia v Le Mans viedla k zásadným reformám v oblasti bezpečnosti.
Moderné okruhy sú dnes vybavené pokročilými bezpečnostnými bariérami, únikovými zónami a divácke priestory sú striktne oddelené od trate. Automobily sú navrhnuté tak, aby minimalizovali riziko nehôd a ochránili
jazdcov aj divákov.
Hoci technológie a pravidlá sa od roku 1955 dramaticky zlepšili, tragédia v Le Mans zostáva pripomienkou toho, aké nebezpečné motoristické športy môžu byť, a poukazuje na potrebu neustáleho zlepšovania bezpečnosti.
Tragédia v Le Mans 1955 je jedna z najväčších v histórii športu. Napriek pokroku a modernizácii zostáva táto udalosť mementom pre celé motoristické spoločenstvo. Uctiť si obete a neustále pracovať na zlepšení bezpečnosti sú záväzok, ktorý motoristický svet na seba prijal.