reklama
11. jún 2025 o 07:30

Smutné výročie najväčšej katastrofy v dejinách motoršportu. Auto sa vznieslo a explodovalo, za okamih zahynulo 82 ľudí

Tragédia sa odohrala približne po troch hodinách pretekov.

Juraj Valko

Redakcia

Nehoda počas pretekov LeMans v roku 1955 mala desivé následky. Nehoda počas pretekov LeMans v roku 1955 mala desivé následky. (zdroj: Reprofoto Youtube)
Písmo: A - | A +

Preteky 24 hodín Le Mans patria k najslávnejším a najprestížnejším motoristickým podujatiam na svete. Tie pred sedemdesiatimi rokmi sa však nezmazateľne zapísali do histórie ako najtemnejší moment motošportu.

Tragédia, ktorá sa odohrala 11. júna 1955, si vyžiadala životy minimálne 82 ľudí. Presný počet obetí nie je známy. Niektoré zdroje uvádzajú 83 obetí, iné 84. Zranených bolo ďalších 120. Bol to šok.

Preteky v Le Mans sú známe svojou náročnosťou – vozidlá, jazdci aj technika sú počas 24 hodín pod obrovským tlakom. V roku 1955 bola trať už tradične zaplnená tisíckami divákov, ktorí sledovali súboj medzi úspešnými značkami ako Mercedes-Benz, Jaguar, Ferrari a ďalšími.

Fascinating Horror:

Horiace časti vleteli na tribúnu

Technológie áut v tom čase napredovali, ale bezpečnosť divákov i jazdcov výrazne zaostávala.

reklama

Tribúny boli umiestnené veľmi blízko trate a ochranné bariéry boli minimálne alebo úplne chýbali.

Katastrofa sa odohrala približne v tretej hodine pretekov. Na cieľovej rovinke došlo k osudnému incidentu, keď Jaguar jazdca Mika Hawthorna náhle spomalil, aby zabočil do boxov. To spôsobilo chaos, v ktorom sa snažili vyhnúť kolízii ďalšie autá.

Pierre Levegh, jazdiaci na Mercedese 300 SLR, sa zrazil s vozidlom Austina Healyho, ktoré riadil Lance Macklin.

Leveghovo auto pri náraze vzlietlo do vzduchu, narazilo do tribúny a explodovalo. Časti vozidla, vrátane motora a nápravy, boli vrhnuté do davu divákov, čo spôsobilo okamžitú smrť desiatkam ľudí. Levegh zahynul na mieste, keď bol vymrštený z vozidla.

EdwardMO 🌻: Today marks the 69th anniversary of Le Mans 1955 and the deadliest crash in motor racing history — 83 spectators were killed and hundreds injured when Mercedes driver Pierre Levegh tried to take evasive action to avoid hitting Lance Macklin’s Austin Healey... https://t.co/LnDBeiTgI0

Švajčiari motoristické súťaže zastavili

Katastrofa spôsobila okamžitý šok a vyvolala otázky o bezpečnosti motoristických pretekov. Mnohé krajiny, vrátane Švajčiarska, okamžite zakázali organizáciu motoristických podujatí, zákaz v tejto krajine platil až do 21. storočia.

Mercedes-Benz, hoci mal šancu na víťazstvo, stiahol zvyšné autá zo súťaže ako znak úcty k obetiam. Pre mnohé automobilové tímy a jazdcov bola táto tragédia zlomovým bodom, ktorý zmenil vnímanie bezpečnosti v motošporte.

Tragédia v Le Mans viedla k zásadným reformám v oblasti bezpečnosti.

reklama

Moderné okruhy sú dnes vybavené pokročilými bezpečnostnými bariérami, únikovými zónami a divácke priestory sú striktne oddelené od trate. Automobily sú navrhnuté tak, aby minimalizovali riziko nehôd a ochránili
jazdcov aj divákov.

Hoci technológie a pravidlá sa od roku 1955 dramaticky zlepšili, tragédia v Le Mans zostáva pripomienkou toho, aké nebezpečné motoristické športy môžu byť, a poukazuje na potrebu neustáleho zlepšovania bezpečnosti.

Tragédia v Le Mans 1955 je jedna z najväčších v histórii športu. Napriek pokroku a modernizácii zostáva táto udalosť mementom pre celé motoristické spoločenstvo. Uctiť si obete a neustále pracovať na zlepšení bezpečnosti sú záväzok, ktorý motoristický svet na seba prijal.

Prémiový obsah

Petra Vlhová

Už som to nezvládala, musela som vyhľadať pomoc. Koniec si vôbec nepripúšťam, hovorí vo veľkej spovedi Vlhová

Naša lyžiarska hviezda síce nevie, či sa ešte vráti na lyže, ale tento scenár si vôbec nepripúšťa.

Šimon Nemec po vypadnutí New Jersey z play-off.

Nemec: Americký hejt je krutý, slovenský nekompetentný. Niektoré médiá označujú fanúšikov analytikmi

Vyzerá to, akoby teraz nikto na MS nechcel ísť, ale každý má nejaký problém, hovorí obranca New Jersey.

Vladimír Weiss ml. takto oslávil víťazný gól Slovana na pôde Dunajskej Stredy v máji 2023.

V Dunajskej Strede prežil Weiss ml. vysnívaný moment, v sobotu ho dopraje Makovi

Kapitán Slovana hovorí, čo je klasický weissovský syndróm...

Zoltán Demján (uprostred) s dvojicou Kazachov Kazbekom Valijevom (vľavo) a Jurijom Mojsejevom (vpravo) po výstupe na Dhaulágirí.
Peter Dodek
reklama
reklama
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu