reklama
27. apríl 2025 o 23:43

Hamilton sa prvý raz ukázal v červenom. Prebúdzajúcu silu ukázal McLaren

Zimná prestávka vo formule 1 bola bohatá na udalosti, ktoré zmenili tvár šampionátu.

author
Marek Balický

Redakcia

Lewis Hamilton chce s Ferrari získať rekordný ôsmy titul majstra sveta. Lewis Hamilton chce s Ferrari získať rekordný ôsmy titul majstra sveta. (zdroj: TASR/AP)
Písmo: A - | A +

Tímy a jazdci využili toto obdobie nielen na oddych, ale aj na intenzívne prípravy a strategické rozhodnutia, ktoré výrazne ovplyvnia nasledujúci ročník.

Najväčšou udalosťou zimy bol jednoznačne prestup sedemnásobného majstra sveta Lewisa Hamiltona z tímu Mercedes do Ferrari. Spolu s Charlesom Leclercom vytvorí pravdepodobne najsilnejšiu dvojicu na štartovom rošte. Odchod Hamiltona znamenal domino efekt na jazdeckom trhu, ktorý otvoril cestu na štartový rošt až šiestim nováčikom.

Okrem zmien v jazdeckých zostavách „efjednotka” opäť ponúkne aj rekordných 24 veľkých cien, čím len potvrdzuje trend expanzie do celého sveta. Sezóna sa začína tradične v marci na okruhu v austrálskom Melbourne a skončí až v decembri v Abú Zabí.

V rámci pravidiel došlo k viacerým zmenám. Najdiskutovanejšou z nich je rozhodnutie zrušiť odmenu v podobe jedného bodu za najrýchlejšie kolo v pretekoch. Toto pravidlo bolo v posledných rokoch obľúbeným spôsobom, ako tímy získavali dodatočné body.

Zároveň bola zvýšená aj minimálna hmotnosť monopostov na 800 kilogramov. Toto opatrenie má za cieľ vyrovnať súťažné podmienky medzi tímami a lepšie ochrániť jazdcov.

reklama
Ferrari:

K téme zdravia pretekárov Medzinárodná automobilová federácia (FIA) oznámila aj ďalšie dôležité opatrenie. Od sezóny 2025 budú pretekári v mimoriadne horúcich podmienkach používať chladiace vesty, ktoré im majú pomôcť zvládnuť fyzicky extrémne náročné podmienky a zabrániť vážnym zdravotným problémom.

Toto rozhodnutie prišlo po viacerých prípadoch kolapsov jazdcov počas horúcich pretekov.

Zimná prestávka bola zároveň obdobím prezentácií tímov a testovania monopostov.

Všetkých desať stajní spoločne predstavilo svoje nové monoposty 18. februára na veľkolepom podujatí v londýnskej O2 Aréne pri príležitosti 75. výročia Formuly 1. Toto unikátne podujatie bolo veľkým úspechom a potvrdilo rastúcu popularitu a komerčný potenciál tohto športu.

Majstrovský titul bude obhajovať Max Verstappen na Red Bulle. Majstrovský titul bude obhajovať Max Verstappen na Red Bulle. (zdroj: TASR/AP)

V neposlednom rade F1 zaznamenala aj významnú komerčnú zmenu. Po viac ako desaťročí spolupráce so spoločnosťou Rolex sa oficiálnym časomeračom šampionátu stala značka TAG Heuer.

reklama

Generačná výmena

Zatiaľ, čo vlani došlo k nevídanej veci a žiadny z tímov nesiahol počas zimy k zmene, tento rok nezostal na štartovom rošte kameň na kameni. Svoju jazdnú dvojicu si ponechali len McLaren a Aston Martin. Naopak, v nedeľu sa na štarte v Melbourne objaví šestica mladých nováčikov, hoci niektorí z nich už zopár pretekov odjazdili.

Okrem toho, že tímy očakávajú výsledky od investícií do talentovaných pilotov, je tu vízia technickej revolúcie v roku 2026. Tým, že svoje nádeje nasadia do pretekov už tento rok, mladíci dostanú čas na prípravu na nové podmienky.

Jack Doohan, Andrea Kimi Antonelli, Isack Hadjar, Gabriel Bortoleto, Oliver Bearman a už známy Liam Lawson - práve táto nová krv sa pokúsi presadiť medzi elitou. Každý z nich má za sebou inú cestu, odlišné skúsenosti i rozdielne ambície, ale spája ich jedno: túžba presadiť sa medzi hviezdami.

reklama

Jack Doohan, syn päťnásobného majstra sveta cestných motocyklov Micka Doohana, je v tomto výpočte najskúsenejší. Aj keď má za sebou iba jedny preteky v F1, v juniorských kategóriách si vybudoval meno vyrovnanými výkonmi a citom pre rýchlosť. Alpine mu teraz dáva šancu ukázať, že zvládne viac, než len zaskakovať.

„Tlak? Ten k tomu patrí. Verím však, že mám na to, aby som sa v F1 presadil,” vyhlásil Doohan, keď stajňa potvrdila jeho menovanie.

Tím Alpine prešiel v posledných rokoch turbulentným obdobím a potrebuje stabilitu, ktorú si od mladého Austrálčana sľubuje. Otázkou však je, či bude mať k dispozícii dostatočne konkurencieschopný monopost, aby mohol predviesť, čo v ňom je.

Oliver Bearman už F1 tiež ochutnal. V roku 2024 odjazdil tri veľké ceny a predviedol sa skvele. Siedme miesto v Saudskej Arábii bolo jasným dôkazom, že Brit patrí medzi najtalentovanejších mladých pilotov súčasnosti. Práve táto výkonnosť mu otvorila dvere do tímu Haas na plný úväzok.

reklama

„Cítim sa pripravený. Chcem ukázať, že patrím do F1,” oznámil Bearman, ktorý má povesť agresívneho, no múdreho pretekára. Haas však nepatrí medzi špičkové tímy, a tak bude pre neho kľúčové získavať body vždy, keď sa naskytne príležitosť.

Andrea Kimi Antonelli je iný prípad. Bez jediného štartu vo veľkých cenách zasadne rovno za volant Mercedesu. Tím musí do Taliana vkladať veľkú dôveru, keď mu dal miesto po sedemnásobnom majstrovi sveta Hamiltonovi. Mladík je britskými médiami označovaný za „nového Schumachera” a mnohí v ňom vidia budúcnosť stajne z Brackley.

„Je to veľká príležitosť, ale zároveň obrovská výzva. Budem sa snažiť učiť čo najrýchlejšie,” vyhlásil osemnásťročný talent, ktorého Mercedes priviedol priamo zo svojich juniorských programov. Nahradiť Hamiltona by bola ťažká úloha pre kohokoľvek, nieto ešte pre nováčika.

reklama

Isack Hadjar je ďalším z jazdcov juniorky Red Bullu, ktorý dostane šancu vo formule 1. Racing Bulls vsádza na jeho agresívny štýl a dravosť, čo je stratégia, ktorá sa mu osvedčila už v minulosti.

„Každý z nás tu je z nejakého dôvodu,” prehodil ľadovo pokojný Hadjar, ktorý bude chcieť ísť v stopách jazdcov ako Vettel alebo Verstappen, ktorí v stajni „červených býkov” zahviezdili. Francúzova výhoda spočíva v tom, že Red Bull mu dáva jasnú nádej - ak predvedie dobré výkony, môže sa v budúcnosti posunúť do hlavného tímu.

Brazílčan Gabriel Bortoleto je možno najmenej známym menom z nováčikov, ale rozhodne nie outsider. Po úspechoch v juniorských sériách si vybojoval miesto v Sauberi, z ktorého bude budúci rok továrenský tím Audi.

„Je to sen, ktorý sa stal skutočnosťou,” povedal mladík, ktorý sa chce inšpirovať legendami ako Ayrton Senna alebo Felipe Massa. Sauber nepatrí medzi top tímy, no pravidelne dokáže bojovať o body. Ak Bortoleto využije potenciálne príležitosti, mohol by byť čiernym koňom medzi nováčikmi.

reklama

Príchod toľkých mladých tvárí znamenal tiež to, že zo štartového poľa zmizlo niekoľko dôverne známych mien. Red Bull vypoklonkoval Sergia Péreza, hoci mal podpísanú zmluvu až do roku 2026. Jeho miesto zaujal Liam Lawson. Talentovaný Franco Colapinto si vo Williamse pokazil renomé sériou havárií v závere minulého ročníka a prišiel tak o nádej pretekať dokonca aj za Red Bull.

Argentínčan nakoniec zakotvil v Alpine, kde dostal pozíciu náhradníka a dýcha na krk Doohanovi. Haas po siedmich sezónach opustil Kevin Magnussen. Z vlaňajšej dvojice Sauberu nedostal ďalšiu šancu v F1 ani jeden. Veľmi skúsený Valtteri Bottas sa vrátil do Mercedesu ako testovací jazdec, Číňan Čou Kuan-jü pôsobí na rovnakej pozícii vo Ferrari.

Tromfy má McLaren

S koncom predsezónnych testov sme dostali aj menšiu predstavu o tom, ako by mohlo vyzerať rozloženie síl. Prekvapením je rozhodne Williams, ktorý po celý čas testov vyzeral na svoje pomery veľmi rýchlo.

reklama

V Bahrajne tento rok panovali väčšinu času netradične nízke teploty, jeden deň dokonca pršalo a bolo iba okolo 15 stupňov. Okrem toho celý program sprevádzalo niekoľko kurióznych situácií. Zatiaľ čo raz sa o červené vlajky postaral výpadok prúdu, následne boli testy zastavené kvôli úlomkom skla na cieľovej rovinke pod búdkou štartéra a následne sa v jednej zo zákrut objavil turistický autobus. Videli sme niekoľko prebrzdení a výletov mimo trať alebo hodiny Lawsona, ale k ničomu vážnejšiemu nedošlo.

O zdvihnuté obočie sa postaral Carlos Sainz na Williamse, ktorý zaznamenal najrýchlejší čas celých testov (1:29.349 min). Bol takmer o šesť desatín rýchlejší než jeho vlaňajší čas z testov, keď ešte reprezentoval farby Ferrari, a bol pomalší len o necelé dve desatiny než Verstappen v minuloročnej kvalifikácii na Veľkú cenu Bahrajnu.

reklama

Úplne bezchybné testy mal McLaren, keď ani raz nemusel riešiť nejaký technický problém. Lando Norris a Oscar Piastri dolaďovali nastavenie monopostu pri jazdách s nízkou a vysokou spotrebou paliva. Cieľom testov bolo spoľahlivé auto. To sa im očividne podarilo, a to napriek tomu, že na trati nestrávili príliš veľa času. Odjazdili o takmer 100 kôl menej než prvý Mercedes. McLaren bol najrýchlejší v kvalifikačnej i pretekárskej simulácii. Zatiaľ čo kvalifikačné kolo bolo rýchlejšie oproti Ferrari o 0,21 s, v pretekárskom tempe bol rozdiel o niečo menší 0,15 s. Simuláciu veľkej ceny si odbili v rovnakom dennom čase spolu s McLarenom tiež Ferrari a Mercedes, pričom všetky tri tímy boli na rovnakej zmesi pneumatík. A práve „papájové” monoposty boli opäť na čele.

reklama

Ferrari zažilo najlepšie testy za niekoľko posledných rokov. Leclerc a nováčik v tíme Hamilton sa s monopostom relatívne rýchlo zžili, čo potvrdili aj neskoršie simulácie, v ktorých Taliani obsadili druhé miesto. Rovnako sú povzbudivé i dáta ohľadom rýchlosti na jedno kolo. Simuláciu pretekov však prerušili z preventívnych dôvodov, „keď si všimli anomáliu na telemetrii.”

Hoci sedemnásobný šampión nikdy predtým neriadil monopost s pohonnou jednotkou Ferrari, počas prvých dvoch dní značne zrýchlil. Na rozdiel od McLarenu museli v Maranelle ešte vychytať nejaké „muchy”, napriek tomu je veľká šanca, že od prvých pretekov budú bojovať o víťazstvo.

Medzi špičkou nesmie chýbať ani Red Bull s Mercedesom. Zdá sa, že „strieborné šípy” nepatrne zaostávajú, či už ide o rýchlosť na jedno kolo, alebo i pretekárske tempo. Oba tímy nechali nahliadnuť pod pokrievku najmä v posledný testovací deň, ani jeden z nich avšak zďaleka nestačil na „červeno-papájové” duo.

reklama

V rakúskej stajni nie sú s výkonom RB21 úplne spokojní, napriek tomu veria, že sa testy uberali správnym smerom, čo kvitoval úradujúci majster sveta Max Verstappen i jeho nový tímový kolega Lawson. Podľa ich slov je monopost predvídateľnejší než vlani. Nováčik v Mercedese Antonelli získaval počas testov čoraz väčšiu istotu za volantom a robil slušné pokroky. Zameriaval sa najmä na prácu s pneumatikami.

Jednou z horúcich tém v padoku bola vzhľadom na záver minulého roka forma stajne Williams. Thajsko-britský pretekár Alexander Albon pripustil, že tím „sa potrebuje pozrieť na niektoré dáta v niekoľkých oblastiach, na ktoré sa musíme zamerať. Dobré je, že vieme, kde je čas na kolo, a nemyslím si, že je ťažké ho dosiahnuť.”

Podľa dostupných dát by sa tak mal Williams tento rok pohybovať omnoho vyššie. Dokonca by mohol útočiť na titul „čierny kôň stredu poľa”, ale bude to mať ťažké, pretože Alpine, Racing Bulls a Haas budú pracovať rovnako usilovne. Naopak, Aston Martin a Sauber sa v pretekárskom tempe javia úplne stratene.

Prémiový obsah

Radosť futbalistov MFK Ružomberok po zisku Slovnaft Cupu.

Trnavské prekliatie proti Ružomberku vyvrcholilo pred rokom na košickom štadióne

O víťazovi Slovnaft Cupu v sezóne 2023/20204 rozhodla jediná strela na bránu.

Vladimír Weiss ml. takto oslávil víťazný gól Slovana na pôde Dunajskej Stredy v máji 2023.

V Dunajskej Strede prežil Weiss ml. vysnívaný moment, v sobotu ho dopraje Makovi

Kapitán Slovana hovorí, čo je klasický weissovský syndróm...

Zoltán Demján (uprostred) s dvojicou Kazachov Kazbekom Valijevom (vľavo) a Jurijom Mojsejevom (vpravo) po výstupe na Dhaulágirí.
Peter Dodek
Petra Vlhová so šéfom svojho fanklubu Miroslavom Ledeckým.
reklama
reklama
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu