V kolotoči F1 nastal čas na kľukaté uličky Monte Carla dýchajúce históriou, veď prvé motoristické preteky sa tu konali ešte v roku 1929. Zároveň sú aj prehliadkou luxusu a mnohých celebrít.
Na tejto legendárnej mestskej trati bolo vždy ťažké predbiehať, ale s aktuálnymi rozmermi monopostov je to už prakticky nemožné.
A tak vznikali otázky, či má zmysel držať Veľkú cenu Monaka v kalendári F1. Zdá sa však, že prívržencov tejto trate je stále viac než odporcov.
FIA prišla s nápadom oživiť preteky tým, že zaviedla povinnosť dvoch zastávok v boxoch a využitia dvoch rozdielnych zmesí pneumatík počas pretekov. Už keď sa nedá predbiehať v uličkách Monte Carla, táto direktíva by mohla priniesť napínavú strategickú zápletku, aj keď stále má svoje nedostatky.
Ak by pršalo a pretekári zvolia pneumatiky do dažďa, nemusia sa držať podmienky dvoch rôznych zmesí. Nedá sa vylúčiť ani to, že fanúšikovia možno neuvidia riadne zastávky v boxoch, pretože v prípade červenej vlajky, je stále možné meniť pneumatiky.
Prvenstvo obhajuje Leclerc
V Monte Carlo je doma až desať pilotov F1, ale jediným ozajstným domácim pretekárom je rodený Monačan Charles Leclerc, ktorý vlani dokázal zlomiť akési prekliatie, keď sa mu konečne podarilo v úzkych uličkách zvíťaziť.
Aj keď Ferrari dokázalo potešiť svojich fanúšikov minimalizovaním škôd pred týždňom v Imole, samotný 27-ročný jazdec to so svojimi šancami na obhajobu výhry nevidí optimisticky.
„Ak chcete počuť úprimnú odpoveď, tak moje šance sú nízke. Žiaľ, naše auto nie je obzvlášť silné v pomalých zákrutách a tu v Monaku sú len pomalé zákruty,“ hovoril Leclerc počas štvrtkovej tlačovej konferencie.
V Monaku je najdôležitejším dňom sobotňajšia kvalifikácia, čo si uvedomuje nielen Charles Leclerc, ale aj všetci ostatní piloti. Mimochodom, aktuálne predpovede počasia hlásia, že práve počas kvalifikácie by mohlo pršať.
Parametre trate v Monaku:
Prvá Veľká cena: 1950
Dĺžka okruhu: 3 337 m
Počet kôl: 78 kôl (260, 286 km)
Počet zákrut: 19
DRS zóna: 1
Maximálna rýchlosť: 285,7 km/h
Najrýchlejšie kolo: Hamilton (2021), 1:12,909
Najviac víťazstiev: A. Senna (6)
Stupne víťazov 2024: 1. Leclerc (Mon./Ferrari), 2. Piastri
(Aus./McLaren), 3. Sainz (Špan./Ferrari)
Favoritom Verstappen a McLareny
Medzi veľkých favoritov budú znova patriť obaja jazdci McLarenu, líder šampionátu Austrálčan Oscar Piastri bol v roku 2024 na druhom mieste. No, azda najväčším adeptom na výhru by mohol byť Max Verstappen poháňaný vpred víťazstvom v Imole.
Sám však upozorňuje, že aj keď už lepšie pochopili nastavenia monopostu, ide o úplne inú trať než bola Imola, a aj pre to je viac rezervovanejší. Holandský majster sveta by v prípade úspechu získal tretí triumf v Monaku.
Odpisovať nemožno ani Brita Georga Russella, ktorý v prípade vydarenej kvalifikácie môže takisto pomýšľať na víťazstvo, prípadne pódiové umiestnenie.
A rozhodne netreba zabúdať ani na jazdcov Williamsu, ktorí by mohli zo svojho monopostu (a možno aj podmienok počas kvalifikácie) opäť vyťažiť maximum. Sainz bol na pódiu v Monaku už trikrát (2021, 2022, 2024).
V Monaku sme už boli svedkami nejedného prekvapenia, ktoré môže priniesť priebeh kvalifikácie a Veľkej ceny. Takisto je vysoká pravdepodobnosť safety caru, či v prípade nejakej nehody aj prerušenie pretekov červenou vlajkou.

Kráľom Monaka je Senna
V uliciach Monte Carla sa najviac darilo jazdeckej modle Ayrtonovi Sennovi, ktorý tu triumfoval až šesťkrát. Z jazdcov z aktuálneho štartového poľa má najviac víťazstiev Lewis Hamilton – tri. Najviac výhier spomedzi konštruktérov na tejto mestskej trati dosiahol McLaren (15) pred Ferrari (11).
Kvalifikácia je na programe v sobotu 24. mája o 16.00 hod., preteky v nedeľu 25. mája so štartom o 15.00 hod.
Priebežné poradie v sezóne 2025:
Celkové poradie pilotov po 7 VC: 1. O. Piastri (Aus./McLaren) – 146 bodov, 2. L. Norris (V. Brit./McLaren) – 133 bodov, 3. M. Verstappen (Hol./Red Bull) – 124 bodov, 4. G. Russell (V. Brit./Mercedes) – 99 bodov, 5. C. Leclerc (Mon./Ferrari) – 61 bodov
Poradie konštruktérov po 7 VC: 1. McLaren – 279 bodov, 2. Mercedes – 147 bodov, 3. Red Bull – 131 bodov, 4. Ferrari – 114 bodov, 5. Williams – 51 bodov