reklama
23. máj 2025 o 14:18

Veľká cena Monaka s novinkami. Leclerc nevidí obhajobu ružovo, Verstappen je radšej rezervovaný

Dôležitá bude kvalifikácia.

Charles Leclerc počas vlaňajšej Veľkej ceny Monaka. AP Photo/Luca Bruno Charles Leclerc počas vlaňajšej Veľkej ceny Monaka. AP Photo/Luca Bruno (zdroj: TASR/AP)
Písmo: |

V kolotoči F1 nastal čas na kľukaté uličky Monte Carla dýchajúce históriou, veď prvé motoristické preteky sa tu konali ešte v roku 1929. Zároveň sú aj prehliadkou luxusu a mnohých celebrít.

Na tejto legendárnej mestskej trati bolo vždy ťažké predbiehať, ale s aktuálnymi rozmermi monopostov je to už prakticky nemožné.

A tak vznikali otázky, či má zmysel držať Veľkú cenu Monaka v kalendári F1. Zdá sa však, že prívržencov tejto trate je stále viac než odporcov.

FIA prišla s nápadom oživiť preteky tým, že zaviedla povinnosť dvoch zastávok v boxoch a využitia dvoch rozdielnych zmesí pneumatík počas pretekov. Už keď sa nedá predbiehať v uličkách Monte Carla, táto direktíva by mohla priniesť napínavú strategickú zápletku, aj keď stále má svoje nedostatky.

Ak by pršalo a pretekári zvolia pneumatiky do dažďa, nemusia sa držať podmienky dvoch rôznych zmesí. Nedá sa vylúčiť ani to, že fanúšikovia možno neuvidia riadne zastávky v boxoch, pretože v prípade červenej vlajky, je stále možné meniť pneumatiky.

reklama
Charles Leclerc zvíťazil v Monaku vlani. AP Photo/Luca Bruno, File Charles Leclerc zvíťazil v Monaku vlani. AP Photo/Luca Bruno, File (zdroj: TASR/AP)

Prvenstvo obhajuje Leclerc

V Monte Carlo je doma až desať pilotov F1, ale jediným ozajstným domácim pretekárom je rodený Monačan Charles Leclerc, ktorý vlani dokázal zlomiť akési prekliatie, keď sa mu konečne podarilo v úzkych uličkách zvíťaziť.

Aj keď Ferrari dokázalo potešiť svojich fanúšikov minimalizovaním škôd pred týždňom v Imole, samotný 27-ročný jazdec to so svojimi šancami na obhajobu výhry nevidí optimisticky.

„Ak chcete počuť úprimnú odpoveď, tak moje šance sú nízke. Žiaľ, naše auto nie je obzvlášť silné v pomalých zákrutách a tu v Monaku sú len pomalé zákruty,“ hovoril Leclerc počas štvrtkovej tlačovej konferencie.

V Monaku je najdôležitejším dňom sobotňajšia kvalifikácia, čo si uvedomuje nielen Charles Leclerc, ale aj všetci ostatní piloti. Mimochodom, aktuálne predpovede počasia hlásia, že práve počas kvalifikácie by mohlo pršať.

reklama

Parametre trate v Monaku:

  • Prvá Veľká cena: 1950

  • Dĺžka okruhu: 3 337 m

  • Počet kôl: 78 kôl (260, 286 km)

  • Počet zákrut: 19

  • DRS zóna: 1

  • Maximálna rýchlosť: 285,7 km/h

  • Najrýchlejšie kolo: Hamilton (2021), 1:12,909

  • Najviac víťazstiev: A. Senna (6)

  • Stupne víťazov 2024: 1. Leclerc (Mon./Ferrari), 2. Piastri
    (Aus./McLaren), 3. Sainz (Špan./Ferrari)

Favoritom Verstappen a McLareny

Medzi veľkých favoritov budú znova patriť obaja jazdci McLarenu, líder šampionátu Austrálčan Oscar Piastri bol v roku 2024 na druhom mieste. No, azda najväčším adeptom na výhru by mohol byť Max Verstappen poháňaný vpred víťazstvom v Imole.

Sám však upozorňuje, že aj keď už lepšie pochopili nastavenia monopostu, ide o úplne inú trať než bola Imola, a aj pre to je viac rezervovanejší. Holandský majster sveta by v prípade úspechu získal tretí triumf v Monaku.

reklama

Odpisovať nemožno ani Brita Georga Russella, ktorý v prípade vydarenej kvalifikácie môže takisto pomýšľať na víťazstvo, prípadne pódiové umiestnenie.

A rozhodne netreba zabúdať ani na jazdcov Williamsu, ktorí by mohli zo svojho monopostu (a možno aj podmienok počas kvalifikácie) opäť vyťažiť maximum. Sainz bol na pódiu v Monaku už trikrát (2021, 2022, 2024).

V Monaku sme už boli svedkami nejedného prekvapenia, ktoré môže priniesť priebeh kvalifikácie a Veľkej ceny. Takisto je vysoká pravdepodobnosť safety caru, či v prípade nejakej nehody aj prerušenie pretekov červenou vlajkou.

Verstappen zvíťazil v Imole po skvelom manévri v úvode, Ferrari minimalizovalo straty
Súvisiaci článok
Verstappen zvíťazil v Imole po skvelom manévri v úvode, Ferrari minimalizovalo straty

Kráľom Monaka je Senna

V uliciach Monte Carla sa najviac darilo jazdeckej modle Ayrtonovi Sennovi, ktorý tu triumfoval až šesťkrát. Z jazdcov z aktuálneho štartového poľa má najviac víťazstiev Lewis Hamilton – tri. Najviac výhier spomedzi konštruktérov na tejto mestskej trati dosiahol McLaren (15) pred Ferrari (11).

reklama

Kvalifikácia je na programe v sobotu 24. mája o 16.00 hod., preteky v nedeľu 25. mája so štartom o 15.00 hod.

Priebežné poradie v sezóne 2025:

  • Celkové poradie pilotov po 7 VC: 1. O. Piastri (Aus./McLaren) – 146 bodov, 2. L. Norris (V. Brit./McLaren) – 133 bodov, 3. M. Verstappen (Hol./Red Bull) – 124 bodov, 4. G. Russell (V. Brit./Mercedes) – 99 bodov, 5. C. Leclerc (Mon./Ferrari) – 61 bodov

  • Poradie konštruktérov po 7 VC: 1. McLaren – 279 bodov, 2. Mercedes – 147 bodov, 3. Red Bull – 131 bodov, 4. Ferrari – 114 bodov, 5. Williams – 51 bodov

Prémiový obsah

Ladislav Krajňák (vpravo) ešte donedávna hrával veteránske hokejové turnaje na Slovensku aj v Česku.

Kameň úrazu? Podpora trénerov je minimálna. SZĽH by mal robiť pre kluby viac, vraví mecenáš hokeja na Spiši

Mecenáši - seriál denníka Šport o ľuďoch, ktorí financujú slovenský šport.

Kristián a Martin Pospíšilovci.
Vľavo Branislav Jašurek, v strede Dávid Hancko a vpravo Pawel Zimonczyk. Jašurek a Zimonczyk sú majiteľmi agentúry FairSport.
Vladimír Weiss ml. (vľavo) po podpise novej zmluvy na sezónu 2025/25, vedľa neho generálny riaditeľ Slovana Ivan Kmotrík ml.
reklama
reklama
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu